OVĚŘOVNA: Tisícovka týdně. Podvodníci nabízejí levné reproduktory, po objednání začnou strhávat peníze

Zdánlivě nevinná reklama na výhodnou koupi, která ale vede ke ztrátě více než tisíce korun týdně. Podvodníci opět zneužívají známé značky k nalákání lidí na web, kde se po vyplnění údajů nevědomky zaváží k placení poplatků. Tentokrát napodobují značku Electro World, přes kterou nabízejí reproduktory značky Marshall za pouhých 49 korun. Na podvod upozorňuje web iROZHLAS.cz v dalším dílě Ověřovny.

OVĚŘOVNA! Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

OVĚŘOVNA: Podvodníci na sítích nabízí reproduktory za 49 Kč

OVĚŘOVNA: Podvodníci na sítích nabízí reproduktory za 49 Kč | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Údajná reklama Electro Worldu, která se šíří na sociálních sítích, nabízí možnost získat legendární reproduktor Marshall za pouhých 49 korun. Na první pohled ale o nic podezřelého nejde. 

Falešný účet má na facebooku téměř 9000 sledujících (pravý účet Electro Worldu má asi 72 tisíc sledujících) a kromě zmiňované podvodné reklamy přidal i několik dalších příspěvků. Stejně tak i web, na který odkazuje falešná reklama, je dobře zpracovaný.

OVĚŘOVNA: Podvodné weby zneužívají i tvář novináře Klímy. ‚Podal jsem trestní oznámení,‘ reaguje

Číst článek

Tam už si ale lze všimnout například podezřelé url adresy, která navíc láká na „nejlepší reproduktory do sprchy“, ačkoliv podle obrázku zjevně nejde o vodě odolný výrobek. Podvodníky pak může prozradit i fakt, že stránka nabízí pouze jediný produkt. Také ikony vyhledávání nebo nápovědy jsou přidány jen jako obrázky a není možné na ně kliknout.

Pokud však zájemce o reproduktor přehlédne tyto nedostatky a rozhodne se vyplnit krátký dotazník a poté i osobní údaje a při platbě zmíněných 49 korun odsouhlasit obchodní podmínky, zaváže se k tomu, že se stane členem jakéhosi spotřebitelského klubu a že mu z účtu každý týden bude strháváno 44 eur (1100 korun).

Upozornění na automatické členství v klubu je uvedeno jen velmi nenápadně malým písmem pod tlačítkem pro potvrzení platby.

OVĚŘOVNA: Podvodníci se na facebooku vydávají za Electro World a nabízejí reproduktory za 49 korun | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Punc legitimity

Podle Ondřeje Moravčíka, mluvčího Odboru komunikace a vnějších vztahů Policie ČR, spadá i tento případ do kategorie sociálního inženýrství. Podobných „akcí“ registrují policisté několik.

„Nicméně důležité je upozornit, že jakákoliv preventivní akce směřující na konkrétní produkt musí být doprovázena i informací, že podvodníci jej mohou obratem změnit,“ vysvětluje pro server iROZHLAS.cz a Radiožurnál Moravčík a doporučuje všem, aby kontrolovali především url stránky, na které takové internetové příspěvky odkazují a u kterých je většinou na první pohled viditelné, že nemají se zneužitou značkou nic společného.

OVĚŘOVNA: Kvitová nebo Kazma radí s pohádkovými investicemi? Jde jen o další podvodnou reklamu

Číst článek

Podle Moravčíka není snadné určit, kolik takovýchto podvodů se na sítích objevuje: „Přesnou evidenci tohoto typu protiprávního jednání nevedeme, protože to spadá pod kumulovanou skupinu podvodů, a způsoby, kterým pachatelé vylákávají peníze z poškozených, se mění tak dynamicky, že by nebyly podobné tabulky vypovídající.

Jen za posledních několik dní jsme v rámci různých obdobných kampaní zaregistrovali nižší stovky poškozených se škodami v řádech milionů,“ přibližuje dále mluvčí.

Velkým problémem jsou podle Moravčíka i zprostředkovatelé, kteří umožňují takovéto podvodné nabídky šířit. „Provozovatelé sociálních sítí a také různí poskytovatelé reklamy tyto podvodné inzeráty umožňují vkládat na své stránky a tím jim dávají punc legitimity,“ kritizuje.

‚Řešíme to s právníky‘

Společnost Electro World se na dotaz serveru iROZHLAS.cz od podvodné reklamy důrazně distancovala. „Electro World tuto stránku nepropaguje, nepropagoval a nemá s ní nic společného,“ uvedl mluvčí Stanislav Přibyl. S podobnými praktikami se prý firma už v minulosti setkala.

„Stránku jsme opakovaně nahlásili a to samé jsme doporučili našim zákazníkům. Nyní také řešíme s naším právním oddělením další postup,“ popsal Přibyl a doplnil, že Electro World před falešnou reklamou varuje své zákazníky i na svém oficiálním účtu. „Zákazníkům doporučujeme, aby nás kontaktovali a podobné zneužití nahlásili,“ žádá.

Electro World ve svém příspěvku na facebooku zdůrazňuje, že nikdy nežádá o platby nebo provádění transakcí přes sociální sítě: Vždy provádějte své nákupy prostřednictvím našeho oficiálního webu nebo přímo v našich kamenných prodejnách,“ doporučuje.

Josef Beneda Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme