Světová plochodrážní špička se Česku neustále vzdaluje
Nedávné mistrovství světa na ploché dráze družstev v Praze ukázalo, že světová plochodrážní špička se Česku neustále vzdaluje. Domácí reprezentace byla jako pořadatel závodu rovnou ve finále, s velkou ztrátou však skončila poslední. Cesta zpět mezi elitu bude nesmírně těžká.
"Kdybych věděl, co s tím dělat, tak bych to napsal a předložil nějaký návod,“ říká Aleš Dryml, který byl součástí týmu a jako jediný dokázal ve tvrdé konkurenci obstát. On a jeho bratr Lukáš jsou nejlepšími současnými českými jezdci, mají i zkušenosti z prestižní Grand Prix.
Základna ploché dráhy je ale v domácích poměrech malá. "Je to škoda, mrzí mě, že rodiče k tomu mladé kluky nepřivedou. Ale není to levný koníček, člověk si musí koupit motorku, radši dvě, a technika je hrozně drahá,“ konstatuje Aleš Dryml. Právě finánční náročnost ploché dráhy je pravděpodobně jedním z hlavních problému při získávání nových nadějí.
"Je nepoměr mezi tím, co do toho závodník musí dát, a co vydělá. Pokud tedy není světová špička a každý druhý týden jede Grand Prix. Ale i když jsou v GP větší peníze, tak všechna příprava a tým, úprava motorů, doprava, hotely… To všechno stojí peníze a ne všichni na to mají," popisuje reprezentační manažer Milan Špinka.
Jako příklad země, která dokáže dostat do ploché dráhy peníze uvádí Polsko. "Tam je to asi nejlépe placené. Takže ty peníze do toho mohou dát zase zpátky.“
Nastavit podobné podmínky v českých poměrech se ale asi jen tak nepovede. Pro mladé české jezdce tak vede jediná cesta, jak se přiblížit světové špičce.
"Musí se ukazovat nejen v české extralize, ale i v zahraničí. Já šel do Anglie ve dvaceti a ještě teď se s tím peru, protože tamní závody jsou hodně specifické. Ale pak se přijede na české nebo polské dráhy a zvládá to úplně jednoduše. Určitě bych doporučoval Anglii, člověk se tam může hodně naučit," myslí si Aleš Dryml.
Sám jezdí na britských ostrovech nejvyšší soutěž. A teď se navíc pravděpodobně ukáže i v Grand Prix. "Když člověk opravdu chce, tak je to možné. Loni by nikdo nečekal, že se do GP dostanu a teď jsem první rezerva a pojedu asi zbytek sezóny, “ konstatuje třiatřicetiletý jezdec.