Padesát kilo navíc, v Americe na úrovni Nascaru. Popularita flat tracku stoupá i v Česku
V Česku už se nejezdí jen klasická plochá dráha. Stále více příznivců si získává také ta americká, nebo-li flat track. Dokonce má i svůj republikový šampionát. Ve Spojených státech jeho popularita dosahuje na úroveň závodů Nascar. V Čechách se jedná o sport, který si své příznivce teprve získává.
Mezi nejlepší závodníky flat tracku patří v Česku Pavol Pučko. Přitom samotný výraz flat track znamená v překladu z angličtiny plochá dráha. U nás se ale tento výraz používá pro speedway. „Je to lehký detail. Ve flat tracku se jezdí převážně na kroskách nebo Harleyích," vysvětluje Pučko, který popsal také speciály pro obě motoristické disciplíny.
„Plochodrážní je ve zkratce o kolech, motoru a spojce. Při flat tracku je sundaná akorát přední brzda. Takže motorka je zhruba o padesát kilo těžší," uvádí. Používá se motorka pro motokros, na které je zadní brzda, převodovka i tlumiče. Nové odvětví láká čím dál víc zájemců. Jedním z nich je účastník letošního Dakaru Lukáš Kvapil.
„V Americe se jedná o známý závod. Podobný Nascaru," tvrdí Kvapil. Popularita flat tracku v České republice pomalu stoupá. Svědčí o tom počet závodníků, kteří se tomuto sportu věnují. Domácí šampionát se jezdí od roku 2013 a v každé kategorii Češi mají podle Pučka zhruba patnáct závodníků. Na mistrovství světa jich dohromady jezdí osmnáct.
'Dakaristi' jsou stejní blázni
Kromě samotných motorek nabízí flat track rozdíl také v počtu startujících v jedné jízdě i počtu kol, které závodníci na oválu absolvují. Oproti ploché dráze zde startuje o deset závodníků víc a jezdí se patnáct kol.
Pučko v minulosti vyzkoušel i klasickou plochou dráhu. Může se tedy vrhnout do porovnávání. „Při klasice nebrzdíte vůbec, takže je asi nebezpečnější. Na druhou stranu ve flat tracku jezdí víc lidí. Takže při jednom pádu vás hned další může trefit," uvažuje. Pučko si pod svá křídla vzal také Kvapila. Důvodem bylo, že závodníci Dakaru jsou podle něj stejní blázni.
„Jsem hrozně rád, že spolu můžeme trénovat. Mohli bychom spolu něco dokázat," těší se Kvapil. Letošní seriál má čtyři závody. Jeden v Mariánských Lázních, zbylé tři v Itálii, Francii a Velké Británii.