Italský deník: České vozy metra jako odplata za pendolina
Zimní olympijské hry mají přinést Turíňanům řadu výhod. Hlavně v dopravě. Jednou z nich je i nové metro. Je to historicky první podzemní dráha v Itálii, kde jezdí plně automatizované vozy bez řidiče. Trasa 1 turínského metra měří 9600 metrů a vozy, které mají jezdit každé 2 minuty, přepraví až 30 tisíc osob za hodinu. Metro slavnostně zprovoznili už o víkendu.
Zimní olympijské hry 2006 Turín. Italský deník: České vozy metra jako odplata za pendolina
"První zlatou olympijskou medaili získalo turínské metro a ti, co se o něj zasloužili. Poprvé dnes vyjely vozy mezi železniční stanici Porta Susa a Collegnem. Je to úžasné dílo, které je dárkem pro Turíňany k nadcházející olympiádě," oznamovalo o víkendu turínské Radio Nostalgia.
Až do pátku, kdy budou olympijské hry zahájeny, měli Turíňané metrem jezdit zdarma. Při olympiádě má stát jízdenka s celodenní platností 90 centů. Všechno je ale jinak. Jeden z vozů měl technické problémy a 200 lidí zůstalo uvězněno asi na hodinu a půl v tunelu. A turínský dopravní podnik rozhodl, že se musí znovu všechno otestovat a do té doby se ve vozech nesmí nikdo přepravovat.
"Můj manžel tam pracuje, přímo v technologickém centru, říkal mi, že už zítra snad bude všechno v pořádku. Dneska dopadly všechny testy dobře..." říká Manuella Rocca. Když ale před Turíňany přiznáte, že jste z České republiky, vyčítavě vám nezapomenou připomenout, že za problémy, můžeme také trochu my.
"Jasně, metro má problémy, ale víte kdo ty vozy dělal? Firma Siemens v Praze," doplňuje Antonio a Manuella se netají tím, že i její manžel se kvůli vozům doma hodně rozčiluje: "Tenhle Siemens z Prahy, to je teda věc, říkal zrovna včera doma."
A tak se snažím aspoň oponovat tím, že rychlovlaky pendolino, co jsme koupili z Itálie, u nás taky moc nefungují. Hlavně kvůli software.
"Tak to je ta samá závada. Ty vozy v metru mají taky chybu v software," směje se Manuella a říká, že pak chápe, proč vozy z Prahy mají problémy. Ale prý jsme jim to mohli oplatit až později po olympiádě. Zato Antonio jen kroutí hlavou a nechápe, že u nás pendolina mají nějaké závady: "To je divné, tady v Itálii pendolina fungují naprosto skvěle. Ale nekupovali jste náhodou až ty, co už se na jejich výrobě podíleli Francouzi? Ti přece v té továrně koupili podíl, za ty závady určitě nemůžou Italové."
Jak by mohli... Jen nevím, na koho mám teď svést ty problémy s automatizovanými vozy v turínském metru. Ale vlastně, konec konců, nejlepší bude vymluvit se na Němce.