Silnice druhé třídy jsou v Jihočeském kraji nejlepší v republice
Na českých silnicích jsou často k vidění kličkující auta. Důvodem není nepozornost, mikrospánek ani alkohol v krvi řidiče. Vozovky jsou na mnoha místech poseté výmoly a řidiči se jim snaží vyhnout. Na jihočeských silnicích druhé a třetí třídy nic takového praktikovat nemusí. Díry se na nich totiž najdou jen ojediněle.
„Válec to dvakrát přejede bez vibrace, potřetí jede s mokrými kulidly, aby ten povrch byl hladší. Předtím se to musí postříkat emulzí, aby se to spojilo dohromady,“ popisuje v kostce opravu výmolů českobudějovický silničář Radek Benda.
Podobné práce se provádí téměř po celý rok. Zbrzdí sice provoz, ale řidiči to přesto kvitují s povděkem. Tak jako pan Jiří, který denně dojíždí za prací do Českých Budějovic právě po této silnici nedaleko Třebonína.
„Třeba do týdne, do 14 dnů se výtluky třeba jen dočasně zalepí a na jaře se to vyfrézuje a dodělá se to. Škoda, že se jen záplatuje, protože ty možnosti jsou. Máme dotace z Evropské unie. Mohly by se ty silnice, jako je to v západních zemích, postavit znovu na dnešní provoz. S tím by se mělo počítat i do budoucna, že provoz bude jen větší,“ myslí si.
Všechno je to skutečně jenom o penězích. Právě díky necelé miliardě korun z evropských dotací se stav jihočeských silnic druhých a třetích tříd za uplynulé dva roky výrazně zlepšil.
Nejenom Jihočeši bezesporu zaznamenali pohodlnější cestování na Lipno. Jak potvrzuje ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jan Štícha, právě tam se letos hodně změnilo.
„Když pojedete z Českých Budějovic na Lipno, pojedete téměř stále po novém povrchu. Od Větřní do Frymburka kolem Lipna zpět přes Rožmberk po silnici II/160 jsou udělané velké plochy,“ popisuje.
Komplexní opravy se vyplatí
Větší jednorázová investice do kvalitních povrchů se podle Jana Štíchy vyplatí. Znamená totiž úspory peněz, které se mohou využít na rekonstrukci menších silnic.
„Díky provádění souvislých oprav, to jest výměn celých koberců, můžeme potom finanční prostředky přesouvat na jiné, možná méně důležité, ale přesto potřebné komunikace. Protože nový povrch minimálně pět sedm let vydrží bezúdržbový,“ dodává.
Aby bylo pět a půl tisíce kilometrů jihočeských silnic druhé a třetí třídy v perfektním stavu, potřebovala by Správa a údržba silnic šest miliard korun. Takovou částku ale najednou nikdy mít nebude.