Na stavbě tunelu Blanka vytěžili poslední kubík zeminy
Stavaři dopoledne vytěžili poslední kubík horniny na stavbě tunelového komplexu Blanka. Přesto potrvá ještě tři roky, než se tunel otevře pro běžný provoz. Má jím každý den projet osmdesát až devadesát tisíc aut. Z pohledu svých zastánců má tunel Blanka ulevit pražské dopravě, z pohledu kritiků je až příliš blízko centru města, kam naopak nadbytečnou dopravu přivede.
U dnešní těžby posledního kubíku horniny byl, kromě zástupců Metrostavu a dalších firem, které se na stavbě podílejí, i pražský primátor Bohuslav Svoboda. Magistrát teď zkoumá smlouvy, které byly uzavřeny v souvislosti s Blankou za minulého vedení. A ujišťuje, že zavedl přísnější dohled nad financováním stavby.
O tunelu Blanka mluvili na Rádiu Česko František Polák, mluvčí Skupiny Metrostav a Vratislav Filler z občanské iniciativy Automat
Podle 1. náměstka primátora Karla Březiny nyní magistrát čeká na výsledky analýzy, kterou si Praha nechala kvůli ceně komplexu vypracovat.
Na slavnostní událost se dostali i dva aktivisté, kteří rozvinuli transparent s nápisem ‚tunel lží‘. Chtěli tím upozornit na prodražení podle nich nepotřebné stavby.
Krutý řez?
„To vytěžení posledního kubíku by se dalo přirovnat například ke glajše na domech. Znamená to, že ze stavby odcházejí raziči. A je tam samozřejmě ještě strašně moc práce, musí se dokončit tunely, dělá se definitivní, druhotná obezdívka," popisuje František Polák z Metrostavu, co se v následujících třech letech ještě bude muset stihnout.
„V tunelech se dělají komunikace, musejí se ukončit práce na povrchu. A pak přijde další závažná etapa ve stavbě, kdy se do ní montují technologie,“ upozorňuje František Polák.
O stavbě tunelu Blanka mluvil na Radiožurnálu Karel Březina, 1.náměstek pražského primátora
„Zbývá nám ještě odvézt zeminu z těžebních jam a tím skončí činnost, která je asi pro Pražany velmi skličující. Po Praze jezdilo mnoho plně naložených nákladních aut. Nyní nastane předěl a budou jezdit auta jen s čistší technologií od betonu na ostění a povrchy v tunelu i nad ním,“ říká Březina.
Tunelový komplex by měl být hotov v první polovině roku 2014, konečné náklady na stavbu zatím stále nejsou známy, řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda:
„My jsme zahájili přezkoumávání všech smluvních vztahů týkající se tunelu. Právní firma svoji zprávu dokončuje. Zhruba okolo 15. září budu mít jejich výstupy k dispozici, pět dní si dáme na to, abychom se s nimi seznámili a po 20. září o závěrech analýzy budeme samozřejmě Pražany informovat.“
Cena by podle Poláka měla zůstat na 36 miliardách, pokud se nezmění rozsah prací: „To ale samozřejmě záleží na objednavateli. Podle našich informací by se ale rozsah prací měnit neměl.“
Tunel se při ražbě několikrát propadl, naposled loni v létě. Metrostav musel platit pokuty báňskému úřadu. „Tím, že končíme ražby, tak tunely spadnout nemohou. Už jsou hotové,“ ujišťuje Polák.
Bývalý prezident Václav Havel v pátek vyslovil obavu, že tunel Blanka Břevnov a Dejvice ‚krutým řezem‘ oddělí od Hradčan v rozporu s urbanistickou logikou.
Myslím si, že tato výhrada je lichá a že by to měl panu prezidentovi někdo pořádně vysvětlit. Podobné obavy zazněly, když se stavěla Mrázovka. Lidé se báli, že to přivede další dopravu na Smíchov, že je to blízko centra. Dnes si myslím, že těžko najdete Pražana, který by si dovedl dopravu na Smíchově bez Mrázovky představit. Myslím si, že ty samé efekty bude mít Blanka. Myslím si, že naopak budou Dejvice Hradčanům přiblíženy, protože doprava, která čtvrti zatím oddělovala, bude pod zemí a na povrchu bude mnohem více zeleně,“ říká Polák.
„Vzhledem k tomu, že s ulicí Milady Horákové se nestalo nic, zůstala v původní kapacitě, dokonce tam ubyly přechody pro chodce a namísto nich jsou navrženy podchody, tak se tam situace urbanisticky zhoršila,“ nesouhlasí Vratislav Filler z občanské iniciativy Automat.
„Blanka byla stavěna způsobem, že nebyl vůbec hodnocen vliv na životní prostředí. Je stavěna jako místní komunikace. Je otázka, co by se stalo, kdyby byla Blanka hodnocena vlivy na životní prostředí. Magistrát až nyní, dodatečně, když je stavba rozdělaná, dělá analýzy, které měl dělat před pěti lety,“ dodává Filler.