Přerušte lukrativní byznys s digitální reklamou, nařídila Googlu Evropská komise

Evropská komise nařídila americké internetové společnosti Google, aby přerušila svůj lukrativní byznys s digitální reklamou. Znamená to, že Google může být nucen prodat část svého podnikání, aby uklidnil obavy antimonopolního orgánu z narušení hospodářské soutěže, informovala agentura Reuters. Komise to uvedla ve středeční tiskové zprávě. Google s názorem komise nesouhlasí.

Aktualizováno Brusel (Aktualizováno: 13:34 14. 6. 2023) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nové logo Google na sídle společnosti ve městě Mountain View v Kalifornii

Evropská komise nařídila Googlu, aby přerušil podnikání s digitální reklamou (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Evropská komise je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné plní roli unijního antimonopolního úřadu. Případ Googlu začala vyšetřovat před dvěma lety. Google patří do skupiny Alphabet.

„Společnost shromažďuje uživatelská data, prodává reklamní prostor a působí jako prostředník pro online reklamu,“ uvedla eurokomisařka Margrethe Vestagerová, která je zodpovědná za spravedlivou hospodářskou soutěž. Google je tedy zastoupen téměř na všech úrovních odvětví adtech.

‚Ztratili jsme chuť dál bojovat.‘ Internetoví giganti polevují v tažení proti dezinformacím

Číst článek

„Obáváme se, že Google mohl využít svého postavení na trhu k upřednostnění vlastních zprostředkovatelských služeb,“ řekla Vestagerová.

„Předběžný názor Komise je tedy takový, že pouze povinný prodej části služeb společnosti Google by vyřešil její obavy z narušení hospodářské soutěže,“ uvedla Evropská komise.

Podle výzkumné společnosti Insider Intelligence je Google nejvíce dominantní digitální reklamní platformou na světě s 28procentním tržním podílem na globálních příjmech z reklamy.

Příjmy z reklamy, které zahrnují příjmy z jeho vyhledávacích služeb, Gmailu, Google Play, Map Google, reklamy na YouTube, Google Ad Manager, AdMob a AdSense, loni dosáhly 224,5 miliardy USD (4,9 bilionu Kč). To představuje 79 procent jejích celkových příjmů.

Google se snažil případ urovnat tři měsíce poté, co Evropská komise zahájila vyšetřování. Evropské úřady ale posléze frustrovalo jeho pomalé tempo a málo zásadních ústupků, řekl agentuře Reuters zdroj obeznámený se záležitostí.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme