Ředitele škol dlouhodobě přetěžuje administrativa. Pomoci jim má střední článek podpory
Ředitelé tuzemských škol jsou dlouhodobě přetížení administrativou a nestíhají se věnovat pedagogické práci. Podle studie think-tanku IDEA z roku 2019 jim provozní záležitosti a papírování zaberou ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie nejvíc času. Situaci by měl zlepšit takzvaný střední článek podpory ve školství.
„Fakt nevíme, která opatření jsou platná, neplatná… Tak trošku si v tom děláme svůj vlastní proud,“ popisovala pro Radiožurnál v listopadu ředitelka základní školy v Chotýšanech na Benešovsku Daniela Kalinová situaci, kdy se ve škole šířil koronavirus.
Školství je priorita. Dvouprocentní navýšení je maximum, víc si nemůžeme dovolit, říká Gazdík
Číst článek
Stejně jako její kolegyně a kolegové má občas problém zorientovat se v platných protiepidemických opatřeních.
Průzkum společnosti McKinsey & Company, prezentovaný před dvěma lety, uvádí, že administrativa a zajištění provozu školy zabere ředitelům v Česku až polovinu pracovní doby. Nestíhají se proto dostatečně věnovat pedagogickým tématům.
Musí řešit finance, výkazy, opravy školních budov nebo nákupy vybavení. Práci by jim ale měl ulehčit takzvaný střední článek podpory školství. Ten už rok testuje ministerstvo ve školách na Semilsku a Svitavsku.
„Zkušenosti jsou prostě výborný. Je to věc, která nám po dlouhý době pomohla,“ chválí ředitel základní školy Svitavy, která patří ke školám testujícím střední článek.
Válek chce, aby stát hradil testy pro zaměstnance škol. Ty je dosud platí z fondů na knihy či vybavení učeben
Číst článek
Škola ve Svitavách pomoc ocenila třeba při pořádání lyžařských nebo plaveckých kurzů, kdy podle ředitele nebylo jasné, jaká protiepidemická nařízení se na tyto akce vztahují.
Střední článek podpory by měli na Svitavsku a Semilsku testovat ještě rok.
Koncept středního článku je ve Strategii vzdělávací politiky do roku 2030. Schválila ji už předchozí vláda premiéra Andreje Babiše z ANO. Nový ministr školství Petr Gazdík (STAN) chce pokračovat v naplňování cílů, které dokument stanovuje.