Ocel z vraku Costy Concordie poslouží k výrobě nosníků i ledniček
Costa Concordia završila svou poslední pouť. Teď už v janovském přístavu Prà-Voltri čeká na likvidaci, sešrotování ale bude trvat dalších 22 měsíců. V námořních dějinách ojedinělá operace zaměstná řadu firem. Rozřezané části Costy Concordie však na skládce neskončí, jak v exkluzivním rozhovoru pro Český rozhlas prozradil prezident janovského přístavu Luigi Merlo.
„Hloubka moře u přístavní zdi je 20 metrů, dále od ní pak 25 metrů. I proto může vrak Costy Concordie kotvit právě tady,“ ukazuje Merlo.
Přesto než začne samotná likvidace výletní lodi, která bývala chloubou nejen Itálie, bude nutné snížit ponor obřího plavidla s celkem 14 palubami. Nad vodu jich totiž vyčnívá jen devět, zbylých pět je stále pod hladinou.
„V příštích týdnech se budeme snažit loď odlehčit tak, abychom snížili ponor na 15 metrů. Začneme na nejvyšší palubě a pak budeme postupovat dolů. Je nutné nejprve odstranit všechny nekovové věci, tedy koberce, nábytek a další vybavení. A uvědomte si, že se loď potopila v době, kdy byla plná jídla a pití v lednicích i mrazácích, a to vše je zapotřebí také vyčistit,“ upozorňuje Luigi Merlo.
O dalším osudu Costy Concordie mluvil s prezidentem janovského přístavu redaktor Robert Mikoláš
Výletní loď – 290 metrů dlouhý kolos pro 3780 pasažérů – měla pět restaurací a 13 tematických barů.
„Samotné odlehčení bude trvat přibližně pět měsíců. A pak začne rozebírání a rozřezávání Costy Concordie, na čemž se bude podílet na padesát firem,“ dodává Merlo.
Costa Concordia tak i po tragické havárii přinese zisk řadě společností, včetně těch z Janova. Právě tam ji v roce 2005 slavnostně spouštěli na vodu.
„Osmdesát procent materiálu se znovu použije, recyklujeme ho. Hlavně ocel, konkrétně jde o 40 až 50 tisíc tun oceli. Z té nejkvalitnější se vyrobí nosníky a konstrukční části pro výstavbu domů a kanceláří, část poslouží i k výrobě bílé techniky, tedy ledniček, praček, myček nádobí a podobně. Důležité ale je, aby žádnou z těchto částí nebylo možné identifikovat. Takový je kontrakt. Jinými slovy – aby z nich někdo nevyráběl nějaké upomínkové předměty,“ vysvětluje prezident janovského přístavu.
Další osud Costy Concordie je tedy jasný. To samé se ale nedá říci o žalobách, které na vlastníka lodi, společnost Costa Crociere, podali někteří z cestujících. Ti ostatní se spokojili s odškodným ve výši 11 tisíc eur.
Záchranáři také dále pátrají po poslední pohřešované oběti havárie, kterou je indický číšník Russel Rebello. Pozůstalí pak čekají na konečný verdikt nad kapitánem Costy Concordie Francescem Schettinem.
„Proces pokračuje. Podle mě kapitán Schettino nese za ztroskotání lodi odpovědnost,“ je přesvědčen prezident janovského přístavu Luigi Merlo. Výletní loď ztroskotala 13. ledna 2012 u ostrova Giglio. Při nehodě zahynulo 32 osob.