Filmová výroba v Česku vloni stoupla. Přijelo více zahraničních štábů, víc točily i televize
Asociace producentů v audiovizi v tyto dny tradičně bilancuje loňské hospodářské výsledky filmové výroby v Česku. Za rok 2013 dávají důvody k radosti. Filmová výroba v naší zemi, snad pouze s výjimkou reklam, vzrostla. Hlavními tahouny byly zahraniční produkce a televizní tvorba.
Každoroční bilance hospodářských výsledků členů Asociace producentů v audiovizi ukázala významný nárůst filmové výroby v naší zemi.
„V minulém roce došlo ke zvýšení filmové produkce ze zhruba čtyř miliard na pět miliard korun, což znamená zhruba 23procentní nárůst,“ potvrzuje to předseda Asociace Pavel Strnad.
„Největším tahounem byla oblast zahraničních produkcí, kde byl nárůst dokonce 82 procent,“ dodává. Investice stouply z 1,5 miliardy na 2,8 miliardy.
Podle Strnada nárůst způsobilo zvýšení filmových pobídek na 500 milionů korun.
„Česká filmová produkce zaznamenala mírný nárůst o osm procent. Zaznamenali jsme nárůst především v televizní produkci, stále více natáčejí nezávislí producenti,“ uvádí Strnad.
Mírný útlum naopak zaznamenala česká filmová produkce. Podle Strnada byl důvodem pomalý start Státního fondu kinematografie po přijetí nového zákona, kdy první výzvy byly vyhlášené až na podzim.
Zahraniční filmové tvůrce chce do Česka lákat i projekt Film Friendly Region. „Ve spolupráci s Czech Film Commission chceme pomáhat regionům, aby byly vstřícnější a spolupracovaly s filmovými štáby při natáčení. Aby dokázaly třeba využít to, že se v jejich kraji natáčel nějaký film,“ vysvětluje Strnad.
Každý rok také odborníci ocení místa, která jsou filmovému natáčení vstřícná.
Důležitá je jistota výše pobídek
Vláda v minulých dnech schválila navýšení finančních pobídek zahraničním filmařům. Letošní částku dorovnala na 800 milionů, pro další dva roky počítá se stejnou částkou.
V praxi to znamená, že štáby dostanou zpět 20 procent u nás utracených peněz. Zahraniční filmaře k sobě ale láká například i Maďarsko, které nově schválilo třicetiprocentní procentní návratnost.
„Zkušené zahraniční produkce vědí, že u nás infrastruktura a profesionálové ve filmovém průmyslu jsou pro jejich natáčení velkým přínosem. Těžko konkurovat maďarským třiceti procentům, můžeme ale zavést určitou stabilitu, aby zahraniční investor či producent měl jistotu, že aspoň těch dvacet procent dostane,“ říká Kateřina Weissová z Asociace producentů v audiovizi.
Podle ní jsou kromě Maďarska i další evropské země, kde jsou pobídky vyšší než v Česku, země si přesto svou konkurenceschopnost udržela.