Prahu čeká revoluce v parkování. Počet placených zón vzroste zřejmě až třikrát
Pražský magistrát odpoledne představí plánovanou revoluci v parkování. V následujících deseti letech chce rozšířit až trojnásobně zóny placeného stání. Nově se objeví v Praze 4, 5, 6, 8 a 9.
Třeba v Praze 6 budou v rámci pilotního projektu modré zóny už letos na podzim. Podle místostarosty Jana Záruby se budou týkat oblasti stanic metra Dejvická a Hradčanská, nebo Bubenče.
„Městská část Praha 6 o zavedení zón usiluje už téměř 10 let. U pilotního programu jsme vyjednali, že se trošičku rozšíří. Původně měl být v menší části,“ říká Jan Záruba.
Modré zóny už jsou v Praze 1, 2, 3 a 7. Třeba v druhé pražské městské části podle zástupce starostky Václava Vondráška dnešní systém funguje. Další změny třeba v podobě fialových zón, kde můžou parkovat smíšeně jak rezidenti, tak i návštěvníci Prahy, nechtějí.
O zavedení parkovacích zón v Praze mluvili starosta Prahy 4 Pavel Caldr a dopravní expert Robert Šťastný
„Jediná změna, kterou je nutno zajistit, je elektronizace celého systému,“ dodává Václav Vondrášek z Prahy 2.
Město chce platby kontrolovat pomocí skenerů, které budou rozpoznávat registrační značky aut.
Nové parkovací zóny zavede i Praha 4, která má téměř 130 tisíc obyvatel. Její starosta Pavel Caldr ale se současným nastavením zejména modrých zón nesouhlasí. V místě modré zóny nesmějí zaparkovat návštěvníci, ačkoli v nich mnohdy bývá volné místo.
Definice zón?
„Už v roce 2012 jsme přijali záměr zřízení parkovacích zón, ale takových, které v sobě budou mít kombinaci tak, aby v nočních hodinách tam mohli parkovat rezidenti a přes den aby v zónách mohli zaparkovat i návštěvníci,“ vysvětluje starosta Městské části Praha 4 Pavel Caldr.
Tento model, který nabízí flexibilní využívání parkovacích míst přes den, hodnotí kladně také dopravní expert Robert Šťastný.
„Chce to nějaký kompromis, aby místní lidé v době, kdy jsou doma, mohli parkovat co nejblíže u svého bydliště. A naopak aby v době, kdy jsou ta místa stejně volná, byla využita pro někoho jiného,“ shrnuje Robert Šťastný.
Ve hře je podle Caldra tedy i takzvaný systém lokálních parkovacích zón – v místě bydliště budou mít rezidenti parkování za minimální poplatek, v jiných částech téže čtvrti bude poplatek vyšší a v jiné městské části ceny ještě více podraží.
„Já ale říkám, že ten systém musí být jednotný v celé Praze, protože i řada místních, domorodých občanů pražských má problém se vyznat, jak to v městských částech funguje,“ zdůrazňuje Pavel Caldr s tím, že změna by měla nastat co nejdříve.
Jeho městskou část totiž tráví příval přípražských řidičů, kteří zaparkují na volných stáních u metra a dále pokračují do centra dopravou. „Čtyřka dneska funguje z velké části jako odkladiště aut pro ty, kteří nejsou rezidenty,“ dodává Caldr.