Nekvalifikovaní učitelé se musejí vrátit do školních lavic, v Olomouckém kraji jich jsou stovky
Podle zákona musejí učitelé zahájit studium pedagogiky do prvního ledna 2015, nebo odejít. Potřebné vzdělání by si mělo doplnit zhruba sedm stovek učitelů z Olomouckého kraje. Střední a východní Morava je na tom s kvalifikovanými kantory nejlépe. Učitelů bez potřebného vzdělání je nejvíc na Karlovarsku a v okolí Prahy.
Na olomoucké pedagogické fakultě si chce letos doplnit pedagogickou způsobilost zhruba dvě stě lidí. Jde například o inženýry, kteří učí odborné předměty.
Původně zdravotní sestřička si tu v jedné z učeben v rámci celoživotního vzdělávání dodělává magisterský titul. Chce si splnit sen a stát se vychovatelkou se zaměřením na speciální pedagogiku.
Jestli si učitelé doplňují potřebné vzdělání na olomoucké pedagogické fakultě, zjišťovala Blanka Mazalová
„Dodělávám si magisterské navazující, speciálně pedagogiku,“ říká na chodbě olomoucké pedagogické fakulty 34letá Radka z Nového Jičína.
Maminka tří dětí musí obětovat 16 pátků a každý den se učit. Optimisticky ale tvrdí, že se to dá zvládnout.
„Časově to není až tak hrozné, ale vzhledem k tomu, že mám tři malé děti, tak si manžel musí brát dovolenou nebo volno. Když pominu to, že se musíme učit, tak se to dá zvládnout,“ konstatuje Radka.
Téměř pět stovek kantorů si nechce dodělat pedagogickou způsobilost, ale učit například na jiném stupni nebo jiný předmět.
„Byl to ještě důsledek předlistopadové éry, kdy řada ruštinářů se předělávala na angličtináře. Zdaleka nejčastější je to v oblasti způsobilosti vyučovat další předměty,“ vysvětluje proděkanka Hana Marešová.
Pedagogická fakulta pojme více zájemců
Stav podle Marešové není na střední Moravě krizový, na svém dovzdělání většinou kantoři průběžně pracují. Na gymnáziích tento problém téměř neznají, do lavic se musí vrátit víc učitelů ze středních odborných škol.
S žádostí doplnit si kvalifikaci se na olomouckou pedagogickou fakultu hlásí kantoři především z Moravy. Fakulta všechny žadatele hladce pojme.
„V současné době jsme dostavěli přístavbu budovy pedagogické fakulty, v rámci které vznikla celá řada nových učeben. Některé mají kapacitu sto padesát míst. Jsme schopni organizačně pojmout určitý nárůst,“ dodává Marešová.
Jedno specifikum ale olomoucká fakulta podle proděkanky Hany Marešové má. Vzdělání si tu doplňují kantoři z celé republiky se zaměřením na speciální pedagogiku.