Praha zvažuje nízkoemisní zóny. Problém by měli hlavně řidiči starších aut s dieselovým motorem

Nízkoemisní zóny by se mohly v Praze objevit už příští rok. Hlavní město by se tak zbavilo aut produkujících velké množství škodlivin. Odborná pracovní skupina, která se na magistrátu zónami zabývala už v roce 2012, bude o jejich zavedení rozhodovat v nejbližších dnech. V rukou má i studii proveditelnosti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona aut. Ilustrační foto.

Kolona aut. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Praha je dopravně jedním z nejvíce vytížených měst v České republice. Obzvláště některé městské části se trvale potýkají s výrazným znečištěním ovzduší, nejvíce Praha 2, 5 a 10.

„Je pravdou, že doprava v Praze je majoritním zdrojem oxidu dusíku. Pokud se týká dieselových motorů, tak i benzoapyrenu. Což jsou látky, které v současnosti považujeme za nejvíce problémové,“ potvrzuje doktor Bohumil Kotlík ze Státního zdravotního ústavu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nízkoemisních zónách v Praze natáčela redaktorka Veronika Štefanová

Ke zlepšení životního prostředí v hlavním městě by mohly přispět nízkoemisní zóny. V únoru minulého roku vláda schválila pravidla pro jejich zavedení. Magistrát si proto nechal zpracovat studii proveditelnosti v Centru dopravního výzkumu v Brně.

„První otázkou bylo, zda město Praha z hlediska legislativy splňuje podmínky zřízení nízkoemisní zóny. Druhou otázkou bylo, zda případné zřízení zóny a navržených objízdných tras bude pro Prahu akceptovatelné, aby nedocházelo ke ztrátám. Poslední otázkou bylo zpracovat dopady na kvalitu ovzduší,“ vysvětluje Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu.

Podle studie by budoucí nízkoemisní zóny měly kopírovat oblasti, ve kterých je už dnes určité dopravního omezení.

„Vyhodnocování probíhalo na dvou variantách - malé a větší zóny. Malá v podstatě kopíruje současnou zónu zákazu vjezdu nákladních vozidel nad 3,5 tuny. Velká kopíruje zákaz vjezdu nad dvanáct tun, to znamená vnitřní městský okruh,“ prozrazuje Jedlička.

Malostranské náměstí v Praze | Foto: Václav Žmolík

Problém s nízkoemisními zónami by mohli mít především majitelé starších automobilů, zvláště pak s dieselovými motory. Lépe na tom budou řidiči vozů, které jezdí na zemní plyn. Takový má i pan Karel, který se už osm let v Praze živí jako taxikář: „Mě by se to vůbec nedotklo, já mám CNG.“

Náměstek pro dopravu Jiří Nouza z TOP 09 zdůraznil, že magistrát bude rozhodovat nejen o umístění zón, ale také musí stanovit, jak přísné by měly být. Existují totiž tři kategorie, které se hodnotí známkou EURO jedna až čtyři.

Budou platit výjimky?

„Je potřeba prozkoumat zásah zavedení nízkoemisních zón do oblasti vlastníků motorových vozidel. Lze poskytnout i výjimky, bavíme-li se třeba o postižených lidech,“ dodává Nouza.

Vyhlásí-li Praha nízkoemisní zóny už letos, proces zavedení bude trvat minimálně dvanáct měsíců.

Veronika Jošková Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme