Plzeňský kraj připravil 1. technickou olympiádu, má nalákat ke studiu technických oborů
Plzeňský kraj uspořádal ve spolupráci se Západočeskou univerzitou novou soutěž pro studenty středních škol a gymnázií. Technická olympiáda měla nalákat mladé lidi ke studiu technických oborů, o které je v posledních letech slabý zájem.
Nedostatek kvalifikovaných odborníků je hlavním důvodem, proč vznikla technická olympiáda. Plzeňský kraj se tak snaží podpořit zájem o studium technických oborů, především pak na Západočeské univerzitě.
Rektorka Západočeské univerzity Ilona Mauritzová doplňuje, že letošní první ročník nebyl rozhodně posledním. „Domluvili jsme se s panem hejtmanem, že budeme pokračovat a doufám, že v budoucích letech potkáme tyto talentované děti při přijímacích zkouškách na naši univerzitu,“ doufá.
Plzeňský kraj uspořádal první technickou olympiádu. Natáčel tam redaktor Adam Vlček.
Zájem Plzeňského kraje potvrzuje i hejtman Václav Šlajs. „Technika je to, co bude tento národ živit v budoucnosti. A současný svět má takovou dynamiku, že česká společnost a Plzeňský kraj nevyjímaje, nesmí ustrnout. A věřím, že příští rok technická olympiáda bude mít ještě vyšší účast a ještě lepší výsledky.“
15 týmů z 9 různých škol nakonec bojovalo o hodnotné ceny. A aby nikdo z nich neztratil motivaci tím, že bude mezi poraženými, ceny si odnesli všichni.
„Nakonec se hodnotící komise usnesla, že rozdělí týmy do dvou výkonnostních skupin,“ potvrzuje prorektor elektrotechnické fakulty Západočeské univerzity Jaroslav Dokoupil.
V první skupině vítězů skončilo celkem 11 soutěžních týmů. „Ocenili jsme je poukázkou ve výši 3 tisíce korun na nákup elektronického zboží a 4 týmy, které pomyslně v olympiádě zvítězily, jsme ocenili ve vyšší úrovni, tabletem vy výši 10 tisíc korun,“ popisuje prorektor.
Mezi vítěze patřil i tým studentů Střední odborné školy elektrotechnické z Plzně, kteří přestavěli starý trabant na elektromobil.
„Proběhla kompletní generálka, brzdy, řízení, podvozek, nápravy,“ popisuje začátky celého projektu jeden ze studentů Ondřej Chára. Pak započal náročný proces přestavby auta. „Postavili jsme vlastně nové auto,“ dodává.
Elektrický trabant by byl na silnicích určitě unikátem. Sloužit by ale měl spíše pro studijní účely. „Spíše pro účely technických zlepšení. A jako model pro výuku žáků, aby poznali základy, elektromobility,“ upřesňuje učitel žáků Karel Engler.
Ondřej Chára by si ovšem společně se svými kolegy přál, aby se jedinečným trabantem mohli svézt třeba ulicemi Plzně. „Automobil je v podstatě plně provozuschopný. Jediná věc, co chybí, je ozubený řemen, který bude spojovat převodovku s motorem. Ta je ve výrobě. Pak můžeme vyrazit na cesty,“ popisuje.
Kromě elektrického trabantu bylo k vidění elektrokolo nebo modely větrné elektrárny a model obojživelného vozidla.
Nejvíce zástupců, celkem čtyři, poslalo do soutěže gymnázium Jindřicha Šimona Baara v Domažlicích.