Pojišťovny se brání podvodům. Zkoumají hlas klientů, kontrolují sociální sítě
Detektivové pojišťoven působících v Česku v loňském roce odhalili pojistné podvody za téměř jednu miliardu korun. Objem těchto podvodů byl přitom u řady pojišťoven rekordní. Klienti se totiž čím dál častěji snaží pojišťovny oklamat. Naproti tomu pojišťovny začínají využívat moderní technologie, které pokusy o podvody odhalí. Novinkou jsou například hlasové analyzátory.
Požár domu, který měl všechny dveře a okna zamčené a neporušené, nebo nehoda motocyklu na silnici, která se ve skutečnosti stala na závodním okruhu, kam povinné ručení nedosáhne. To jsou příklady pojistných podvodů, kterými se snaží klienti úmyslně získat peníze z pojišťoven.
A celková hodnota podvodů se u některých pojišťoven rok od roku stále zvyšuje.
„Vyšetřovatelé České pojišťovny za rok 2013 odhalili pojistné podvody v objemu 437 milionů, což je o 15 milionů korun více než za rok 2012. A kupříkladu oproti roku 2009 je to o 80 procent více,“ vypočítává ředitel útvaru vyšetřování a interní bezpečnosti České pojišťovny Jaromír Kaděra.
'Trendem' jsou fingované požáry
V poslední době se také mění struktura pojistných podvodů. V minulosti platilo, že klienti se snažili pojišťovny nejvíce obelhávat v autopojištění.
„Ještě cca před pěti lety dominovaly pojistné podvody u pojištění vozidel. Velmi často se stávaly nějaké domluvené nebo nafingované havárie v povinném ručení. V posledních dvou letech se trend obrací a zaznamenáváme čím dál tím více pojistných podvodů u pojištění majetku. V poslední době to jsou zejména fingované požáry,“ popisuje mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Pojišťovny tak více vynakládají své síly i prostředky na odhalování fingovaných pojistných událostí. A čím dál častěji používají i moderní technologie.
„Například u dopravních nehod využíváme simulátor nehod – můžeme téměř stoprocentně nasimulovat nehodu, jak k ní mělo dojít. A velmi přesně můžeme klientovi říct, že tak, jak ji nahlásil, tak k ní dojít prostě nemohlo a to pojistné plnění nemůže být vyplaceno,“ doplňuje Káňa.
Analýza hlasu klientů
Pojišťovna Allianz ale zachází ještě dál. „Novinkou, s kterou Allianz přichází, je nástroj, který analyzuje hlas klientů při oznamování pojistných událostí a je schopen rozpoznat, zdali klient mluví pravdu, nebo lže,“ říká ředitel úseku vyšetřování Allianz Ludvík Bohman.
Pojišťovna chce hlasový analyzátor, který původně vznikl pro armádní účely, plně nasadit od letošního jara. Odborníci ale upozorňují, že tento nástroj nemusí být vždy stoprocentní.
„Někteří lidé dávají najevo méně stresu nebo se jim lehčeji lže. Naopak stará paní, která nabourala auto a poprvé v životě chce s pojišťovnou něco řešit, se asi bude hlas chvět více,“ vysvětluje Radim Kudla z firmy, která podobná řešení vyrábí.
Pojišťovny ale mají další nástroje, jak pojistný podvod odhalit už v zárodku. Jde například o software, který monitoruje a analyzuje sociální sítě a následně personální i majetkové vazby.