V Německu roste tlak na zveřejnění obrazů z objevené mnichovské sbírky
Německé úřady čelí kritice kvůli utajování obrazů z velkolepé sbírky náhodně objevené v Mnichově. Část sbírky německého penzisty Cornelia Gurlitta podle všeho pochází ze zabaveného židovského majetku. Na větší transparentnost při ověřování původu sbírky odhadované na jednu miliardu eur tlačí také německá vláda.
Fond umění v Mnichově zveřejnil informace o prvních 25 obrazech. To, že zájem veřejnosti je obrovský, potvrzuje i fakt, že web lostart.de se zhroutil a není možné se na něj dostat.
Státní zastupitelství pomalý postup obhajuje tím, že 900 z 1400 děl musí ještě prověřit odborníci.
Pátrání po původu cenné sbírky je důležité kvůli restitučním nárokům. Předpokládá se, že o řadu obrazů převážně z období modernismu se budou svádět tvrdé právní bitvy.
Podle německých médií ale značná část sbírky připadne zpět 79letému Gurlittovi. Podle deníku Bild existuje kupní smlouva, podle které 200 děl zakoupil Gurlittův otec v roce 1940 od Josepha Goebelse podle současného přepočtu asi za 3250 eur. Odhaduje se, že dnes má sbírka více než miliardovou hodnotu.
Novináři na Cornelia Gurlitta pořádají doslova hon. Reportéři francouzského časopisu Paris Match vyfotili penzistu v Mnichově při nákupech a o rozruch se postaral také jeho synovec, který rozšířil zprávu, že Cornelius Gurlitt by měl dokonce vědět, kde je ukrytá slavná Jantaroví komnata.
Samotný Gurlitt ale nemá chuť kunsthistorikům nebo právníkům pátrání nijak ulehčovat a odmítl vypovídat i na policii.