Kvůli vzácnému obrazu Madony z Veveří se církev bude soudit
Římskokatolická církev se kvůli Madoně z Veveří obrátila v pátek na Obvodní soud pro Prahu 1. Vzácná středověká památka je ve sbírkách Národní galerie. O vydání gotického deskového obrazu v roce 2013 v rámci církevních restitucí neúspěšně požádala farnost Veverská Bítýška na Brněnsku. S galerií se však nedohodla.
Podle představitelů Národní galerie se farnosti nepodařilo nepochybně prokázat vlastnictví díla.
Už před rokem naznačovali, že obraz zřejmě nevydají, protože se podle nich nenašly žádné doklady o tom, že Madona z Veveří patřila po únoru 1948 církvi. Podle galerie přešlo vlastnické právo na stát už dříve.
Po nástupu Jiřího Fajta do čela galerie se uskutečnilo několik dalších jednání mezi biskupstvím, galerií a jejich právníky. „Tato jednání však nevedla ke shodě v hodnocení souvisících dokumentů a ke sjednocení stanovisek obou stran,“ uvedla mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová.
„Nebyly splněny zákonné předpoklady vydání a Národní galerie v Praze dílo nevydala,“ potvrdila dnes mluvčí galerie Šárka Pleslová.
Doplnila, že žadatel má v případě, že považuje vlastnictví za prokázané, právo obrátit se na soud, který věc posoudí. „Národní galerie je připravena postupovat bezvýhradně podle rozhodnutí soudu,“ dodala mluvčí.
Národní galerie eviduje asi čtyři desítky žádostí o vydání uměleckých děl, většina však nejsou významné artefakty. K těm nejcennějším patřil Vyšebrodský cyklus, Puchnerova archa či dva Rubensovy obrazy, které galerie církvi vrátila.
Církev chce prý jen vyjasnit vlastnické vztahy
Díla však zůstávají ve stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře jako dlouhodobá zápůjčka. Tam by podle dřívějšího vyjádření biskupství zůstala v případě vydání i Madona z Veveří – církev se prý snaží jen o vyjasnění vlastnických vztahů.
Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí, v současnosti je pro veřejnost uzavřený. Farnost sídlí v nedaleké Veverské Bítýšce.
Podle církve vyplývá z listinných důkazů z 30. let minulého století, že vlastníkem obrazu, který tvořil součást oltáře, byla právě farnost. Na konci 30. let se v souvislosti s různými politickými událostmi ocitl v držení ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství a posléze v roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze.
Brněnské biskupství a jeho farnosti se k letošnímu lednu v rámci církevních restitucí dohodly na vrácení více než 2000 hektarů půdy. V optimálním případě získá církev v diecézi celkem asi 3,5 tisíce hektarů. Pod správu církve se už loni vrátil poutní kostel na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou.
Zvětšit mapu