HBO v neděli odvysílá první část filmu Hořící keř polské režisérky Agniezsky Hollandové
Polská oscarová režisérka Agniezska Hollandová natočila vůbec první hraný film o sebeupálení Jana Palacha s názvem Hořící keř. Financovala ho soukromá televizní společnost HBO, pro kterou to je nejdražší projekt v historii její evropské pobočky. V neděli 27. ledna nasadí první díl třídílné série do vysílání. Pak ji uvede 30. ledna na festivalu v Rotterdamu a Hořící keř by chtěla promítnout také v Karlových Varech.
Když čerstvě vystudovaný filmový historik Štěpan Hulík zazvonil u varšavského bytu světoznámé režisérky Agniezsky Hollandové, obával se, čeho se dočká. Jakmile mu autorka slavných filmů, jako je Evropa, Evropa nebo V temnotách přišla otevřít, neskrývala údiv.
U dveří čekala starého muže, protože když předtím scénář četla, byla přesvědčená, že jen zkušený profík je schopen tak dobře psát. „Otevřela jsem ráno dveře, protože jeli nočním vlakem, a uviděla jsem tři děti.“
Pro scénáristu Hulíka byla Agniezka Hollad jedinou možnou volbou. Chtěl, aby příběh Hořícího keře natočil někdo, kdo se na české události podívá zvenčí a přitom k nim má přímý vztah. Režisérka v letech 1968 až 1969 studovala na pražské FAMU.
„Druhá věc, která na tom byla absolutně fantastická, že když nám bylo v tu chvíli 25-26 let, tak jsme potřebovali nejen HBO, ale i sami sebe přesvědčit o tom, že to zvládneme, že to dopadne dobře.“
Alespoň to autoři Hořícího keře řekli na první veřejné projekci před novináři. V soukromém rozhovoru pro Český rozhlas Agniezska Hollandová prozradila, že moc dobře věděla o možném riziku, když jako Polka natáčí film o tématu, ke kterému se sami Češi ani po 44 letech nechtějí příliš vyjadřovat. Ale neváhala a Hulíkovu nabídku přijala.
„Že mám právo, abych to udělala, jsem neváhala. Věděla jsem, že budou takové reakce, proč Polka a co je jí do toho.“
Hořící keř nepopisuje přípravu ani průběh Palachova upálení, ale to, co následovalo.
„Pochopila jsem, že to, co ti kluci udělali, co udělal Palach, bylo tak strašně extrémní výzvou pro společnost, že lidi rezignovali. Pochopili, že oni takové oběti nejsou schopni, že takovou oběť nechtějí, ať raději svoboda nebude, ale ať máme klid.“
Hlavní hrdinkou filmu je advokátka Dagmar Burešová, která se ujme předem prohraného případu. Zastupuje matku a bratra Jana Palacha, kteří žalují poslance Viléma Nového za to, že Jana Palacha na sjezdu v České Lípě označil za kolaboranta.