Dlužník, nevěrník i gurmán. Ve Valdštejnské jízdárně začíná výstava Petr Brandl: Příběh bohéma
Po padesáti letech je opět možnost se v Praze blíže seznámit s dílem nejvýznamnějšího malíře barokního umění v Čechách Petra Brandla. Narodil se roku 1668 v Praze a zemřel v chudobě v roce 1735 v Kutné Hoře. Výstavu nazvanou Petr Brandl: Příběh bohéma připravila Sbírka starého umění Národní galerie Praha ve Valdštejnské jízdárně v Praze.
Výstava je koncipována jako vyprávění dvou paralelních příběhů: děl malíře a jeho života. Představí řadu dosud nevystavovaných umělcových rozměrných oltářních pláten, umělcovu portrétní tvorbu i námětově velice zajímavé žánrové malby.
Název Příběh bohéma jsme zvolili záměrně. Návštěvníkům chceme představit nejen tvorbu tohoto malíře, ale také jeho velice pozoruhodný osobní život, říká kurátroka Andrea Steckerová
„Evidentně to byl malíř, který od počátku své kariéry vzdoroval veškerým profesním, i osobním a společenským konvencím. Podle všeho se celoživotně odmítal stát členem profesního sdružení, to znamená členem cechu,“ přibližuje osobnost tohoto pozoruhodného umělce kurátorka Andrea Steckerová.
„A pak tady máme Brandla jako celoživotního dlužníka, jako nevěrného manžela, jako velkého gurmána,“ srovnává kurátorka.
Všechny tyto informace jsou známé díky tomu, že se dochovalo nebývale velké množství urgencí mnoha věřitelů za různé položky – dlužil za drahý tabák, víno z Kanárských ostrovů, za módní paruku a podobně.
Finanční situaci mu jistě nezlepšil ani spor s manželkou Helenou o výživné na děti. Přes svůj bouřlivý život a fakt, že byl jedním z nejlépe placených umělců u nás, skončil nakonec sám a nemocen v Kutné Hoře.
„Částky, které za svá díla obdržel, jsou astronomické. Například zakázka pro sedlecký klášter, kam dodal na hlavní oltář obraz Nanebevzetí Panny Marie, obdržel Brandl 4000 zlatých. A nejenom to, jak je tu ještě pozoruhodná položka 24 věder vína, to je 1600 litrů v hodnotě 600 zlatých. Platit si tedy nechával i v naturáliích,“ přibližuje Steckerová.
Oltáře i autoportréty
Výstava ve Valdštejnské jízdárně ukáže jak oltářní díla z českých a moravských regionů, tak Brandlovu neznámou nebo nově objevenou tvorbu.
„Jsem velice ráda, že se nám podařilo prezentovat také jedno dílo, které se dostalo pro nás poněkud neznámými cestami během druhé světové války do Polska. Je to motiv křestu Páně a je zapůjčené z malého polského městečka,“ těší kurátorku.
Když kvůli výstavě sundávali v českých a moravských kostelech Brandlovy obrazy z oltářů a kostelů, nahradili je fotokopiemi jedna ku jedné.
„Návštěvník tak bude mít možnost vidět Brandlova ikonická díla, jako je například Křest Páně z manětínského kostela nebo monumentální obraz s Nejsvětější trojicí s Pannou Marií a přímluvci, který pochází z kostela ve Lnářích,“ vyjmenovává Steckerová.
Vystavují tam i Brandlovy autoportréty. „Nabízíme chronologickou linku. Na základě autoportrétů může návštěvník sledovat postupně stárnoucí tvář Petra Brandla. A také vidíme, jak se zpočátku zobrazoval jako hrdý malíř s paletou a štětci, ale na poslední dochované podobizně má velice zvláštní gesto ruky,“ zve kurátorka na výstavu do Valdštejnské jízdárny.