Falza? Falza! Národní galerie Praha ve výstavě nabízí vhled do napodobování výtvarného umění
Rozeznat původní dílo od falešného bývá mnohdy náročný úkol, který i těm největším expertům zabere dlouhé hodiny práce. Napodobeniny jsou přitom dodnes velkým strašákem galerií i soukromých sběratelů. Národní galerie Praha ve své výstavě Falza? Falza! ve Šternberském paláci uvádí kopie středověkých maleb, soch a dalších uměleckých výtvorů. Návštěvníky čeká i interaktivní část, kde si každý může vyzkoušet falzifikát od originálu rozeznat.
Časové spektrum přitom nezůstane jen ve středověku. Expozice představí například kopie děl ve stylu holandských mistrů ze 17. století, ale i napodobeniny známých kreseb a maleb českých malířu a umělců z 19. a počátku 20. století. Podle odborníků je v současnosti trh s výtvarným umění zaplněn falzy až ze 30 procent.
Část výstavy bude věnována i kopiím mimoevropských uměleckých děl a projektů - např. orientálních koberců z Blízkého východu. Galerie uvede i tvorbu zahraničních falzifikátorů, jejichž kopie je proslavily po celém světě.
Prezentuje například několik falz ze zahraničních sbírek, jež proslavily svého tvůrce, Hana van Meegerena, nejznámějšího padělatele 20. století, po celém světě.
Ve výběru je zastoupen také Icilio Federico Joni, nadaný falzifikátor mistrů staré italské malby. Obelstil největší znalce umění, a kdyby se sám nepřiznal, možná by mnohá jeho díla zůstala dodnes neodhalena.
Padělky i v aukčních síních
Stvořil Rumcajse i Večerníčka. Nová výstava ve Ville Pellé ale ukazuje, že Radek Pilař netvořil jen pro děti
Číst článek
Marek Kotrlý z Kriminalistického ústavu Policie České republiky pro ČTK uvedl, že v současné době je u českých soudů několik kauz, v nichž figurují velké skupiny. Vznikají v nich falza určená převážně pro zahraniční trh, ve skupině vždy podle něj někdo obrazy maluje, další je signuje a další je uvádí na trh. „S padělky je možné se setkat i v renomovaných aukčních síních,“ dodal Kotrlý.
Do sbírek NGP se padělky dostaly za nejrůznějších okolností, například jako poválečné konfiskáty. Mnohdy však byly galerií přímo zakoupeny v dobré víře, že jde o originály. To je případ dvou kreseb, které NGP před lety získala jakožto Kupkovy studie k obrazům Amorfa - Dvoubarevná fuga a Čáry, plochy, hloubka.
Výstava Falza? Falza! není tematicky originálním přirůstkem do letošních uměleckých přehlídek. Porovnávání originálů a falešných obrazů letos v exhibici s názvem „Originál? Umění napodobit umění“ uvedla i Galerie moderního umění v Hradci Králové.