Zákazníci se po loňském propadu vracejí do velkých obchodních center
Podle dnes zveřejněné studie se do velkých tuzemských obchodních center vracejí zákazníci. Po loňském odlivu, kdy do těchto středisek zašlo o dva miliony lidí méně než předloni, tedy o 1,1 procenta. Chuť Čechů nakupovat, třeba i za cenu dluhů, tak roste.
„Letos jsme byli za první čtyři měsíce v meziročním srovnání schopni získat 1,5 procenta, což znamená přibližně 1,5 milionu návštěv. Zdá se, že pokud tento trend bude pokračovat do konce roku, tento rok by měl být lepší,“ říká Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace obchodních center a podotýká:
„Předmětem měření je pouze to, když zákazník vstoupí do nákupního centra. To, jestli si tam něco koupí a za kolik je předmětem dalších analýz.“
O nákupních zvycích Čechů mluvil na radiožurnálu Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace obchodních center
Kubíček se domnívá, že pokles návštěv souvisí především s nedůvěrou obyvatel, kdy média a politici straší silnými škrty.
„Realita ovšem taková není. Jestliže se DPH zvedne o jedno procento, tak většina lidí to nedokáže ani postřehnout. Nicméně ta mediální bublina, která se okolo toho vytvoří, způsobí samozřejmě obavu lidí něco kupovat. A po čase, když se vidí, že se nic nestalo, lidé se vracejí. Nezaměstnanost neroste, platy neklesají. Ekonomika má dostatečné prostředky k tomu, aby lidé nadále kupovali spotřební zboží.“
Zákazníci podle Kubíčka v posledních letech neradi cestují a preferují nákupní centra co nejblíže bydlišti. Velká centra nabízejí širokou paletu zboží a uspokojení potřeb zákazníků, takže jsou pro ně výhodnější než ta malá.