Taxi v Praze zdraží. Sazby za ujeté kilometry, čekání a nástup porostou od dubna
Cena za jeden kilometr jízdy v taxi se v Praze od dubna zvýší z 28 na 36 korun. Sazby můžou taxikáři zvyšovat od dubna. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Cena za minutu čekání bude namísto šesti nově sedm korun a nástupní sazba se zvýší ze 40 na 60 korun.
Taxislužby teď určují ceny podle magistrátní vyhlášky z roku 2006. Důvodem zdražení je, že maximální ceny stanovené touto vyhláškou již nepostačují k pokrytí všech nákladů.
Oslovení taxikáři změnu vítají, podle Asociace koncesionářů v taxislužbě by ale maximální cena musela stoupnout ještě o tři koruny, aby to stačilo na pokrytí všech výdajů.
Změna je motivována tím, aby „taxislužba byla poskytována novými bezpečnými vozidly na co nejlepší úrovni, rovněž ale splňující vysoké nároky na ekonomii provozu“. K tomu potřebují taxikáři dosáhnout přiměřeného zisku, což jim podle dokumentu současné ceny už neumožňují.
Taxíky bez taxametrů i konec zkoušek z místopisu. Vláda projedná novelu zákona o silniční dopravě
Číst článek
„Navýšení ceny za kilometr jízdy (...) znamená procentuální nárůst od poslední úpravy maximálních cen v roce 2006 o 28,5 procenta, což umožňuje dostatečně pokrýt provozní náklady provozovatelů,“ píše se v dokumentu.
Nový ceník i pro elektromobily
Nový ceník zahrnuje poprvé také regulaci cen taxislužby provozované elektromobily. Nástupní sazba pro ně bude 70 korun, čekací doba sedm korun za minutu a za kilometr jízdy cestující zaplatí maximálně 39 korun.
Důvodem jiných cen než u vozů se spalovacími motory je podle materiálu to, že vyšší náklady provozovatele na pořízení elektromobilu splňujícího nároky na výkon taxislužby nevyváží jeho nižší náklady na provoz.
Vzdušné taxi uskutečnilo první zkušební let, německá firma ho chce provozovat od roku 2025
Číst článek
V minulosti za zvýšení cen protestovala část taxikářů. Někteří z nich si pak v rozporu s nařízením města účtovali za jeden kilometr až 99 korun.
Sněmovna nyní zároveň řeší novelu silničního zákona zabývajícího se podmínkami provozu taxislužby. Pravidla taxislužby se tak zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.