Roky budování vztahů, pak teprve smlouvy. Čeští podnikatelé chtějí oživit skomírající obchod s Kazachstánem
Podnikání v Kazachstánu není lehké, ale je možné. Takovou zkušenost mají české firmy, které s touto středoasijskou zemí obchodují. Obchodní výměna mezi oběma zeměmi není nijak velká, a v poslední době se dokonce snižuje. S ministrem zahraničí Zaorálkem proto do Kazachstánu jede početná delegace podnikatelů.
„Vzájemný obrat není velký, teď se snad zvýší,“ věří šéf kazašské investiční agentury Boris Gurzov. Kvůli snížení celosvětových cen surovin a horší ekonomické situaci v Kazachstánu totiž objem českého vývozu vloni klesl téměř na polovinu oproti roku 2014.
České firmy věří, že by Kazachstán mohl nahradit propad obchodu s Ruskem. Nastartovat nové vztahy má cesta ministra Lubomíra Zaorálka z ČSSD, kterého v Kazachstánu provázejí tři desítky českých podnikatelů.
Šéf ministerstva zahraničí se kromě jednání se svým protějškem zúčastní také podnikatelských fór v hlavním městě Astaně a ve městě Almaty, kde se setká také se zástupci zde působících českých společností.
Stejně jako jinde v Asii mají ale i tady obchodní vztahy své zvláštnosti, a především je to běh na dlouho trať.
Nelehké, ale reálné podnikání
„Byznys v takových oblastech trvá dlouho. Klidně i tři roky budujete vztah, pak přesvědčujete o tom, že jste důvěryhodní, pak teprve podepisujete smlouvy,“ potvrzuje místopředseda Hospodářské komory Bořivoj Minář.
Jednou z firem, která se už roky v Kazachstánu pohybuje, je EGT Expres. „Podmínky se mění každý rok. Je třeba neustále sledovat vývoj, který v této oblasti je. Není to lehké, ale je to reálné,“ říká Petr Mikel, marketingový manažer logistické firmy.
Česká republika v Kazachstánu není úplně neznámá, populární jsou české lázně i česká auta, která prý obstojí ve zdejších klimatických podmínkách. České firmy do Kazachstánu vyváží telefonní přístroje, ventily či léky. Druhým proudí minerální oleje či vzácné plyny.