Poslanci poslali do Státního fondu dopravní infrastruktury přes pět miliard
Státnímu fondu dopravní infrastrukrury zůstane původně navržený rozpočet - tedy 96 milliard korun. Poslanci do fondu vrátili pět miliard korun, které odebrali ve středu při schvalování státního rozpočtu. Peníze teď - na návrh levice - vzali z privatizačních prostředků státu.
To ostře kritizovala pravice, která chtěla tyto peníze získat rozpočtovým opatřením. Zachování původního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury umožní dostavbu významných dopravních staveb.
Jakých, to upřesnil ministr dopravy Gustáv Slamečka: "Z dluhopisového programu byly hlavně posilněné stavby D47 a veškerých přivaděčů, pražského okruhu, byly posilněné infrastrukturální stavby v městech jako Plzni,Brně, Ústí nad Labem, tak, aby se netvořily dopravní problémy. Čili tyto stavby pokračují dále,"zdůraznil Slamečka.
Proti přesunu více než pět miliard do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z privatizačních prostředků státu nic nezmohly protesty ministra financí Eduarda Janoty, který řekl, že peníze z privatizace jsou potřeba na odstraňování ekologických škod.
Stavby versus ekologie
V Radiofóru pak ministr dopravy Gustáv Slamečka uvítal, že úsporný rozpočet fondu byl doplněn o to, o co ho poslanci ve středu zkrátili. Stínový ministr dopravy za ČSSD, primátor Brna Roman Onderka odmítl, že by ČSSD od začátku, když začala prosazovat změny v rozpočtu, plánovala, že onu pětimiliardovou díru vykryje penězi z privatizace.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka a jeho stínový kolega za ČSSD Roman Onderka diskutují o fondu
Podle tiskového odboru vašeho ministerstva, hrozilo také zastavení plánování některých nezahájených staveb, např. rychlostní silnice R52 z Brna přes Mikulov směrem Vídeň. Tahle stavba se ale možná vůbec neuskuteční, protože Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, který s ní počítal. "Nacházíme se v určité fázi přípravy. To,co se stalo, ještě není finálním stavem," upozornil Slamečka.
Onderka vyjádřil přesvědčení, že peníze přesunuté do fondu budou účelněji vynaložené, než kdyby sloužily k odstranění ekologických škod. "Ono se vždy využívalo peněz získaných z privatizací státních podniků. Teď už se ale privatizuje velice málo. Proto bude muset sněmovna nalézt systém, jakým způsobem budou proudit prostředky do Státního fondu dopravní infrastruktury," řekl Onderka.