Podniky stále více otálejí s placením faktur. Dostávají do potíží své dodavatele

Ochota tuzemských podnikatelů platit faktury v termínu je v porovnání s ostatními vyspělými evropskými zeměmi mimořádně nízká. Vyplývá to z údajů společnosti Omega solutions. Na váhavost zákazníků při placení si podniky a hlavně malí živnostníci a řemeslníci stěžují už dlouho.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

štětce, malování, malba, malíř, lakování, lakýrnictví

štětce, malování, malba, malíř, lakování, lakýrnictví | Foto: Věra Luptáková | Zdroj: Český rozhlas

Polovina řemeslníků v Česku nedostane za svou práci zaplaceno včas. Každá třetí faktura je navíc zaplacena s více než 30denním zpožděním. Tomu odpovídají i údaje z pravidelné analýzy společnosti ČSOB Factoring. Podle ní byla platební morálka firem loni nejhorší za poslední tři roky.

Podnikatelé a firmy v České republice dostali peníze za dodané služby a zboží o čtyři dny později než v roce 2011. Zatímco předloni zaplatili odběratelé faktury v průměru za 71 dní, loni to bylo za 75 dní. To jsou ovšem průměrné údaje, zkušenosti jednotlivých živnostníků mohou být ještě horší.

Firmy zneužívají situace

Například sekretář Cechu malířů a lakýrníků Pavel Žatečka potvrzuje, že situace se rok od roku zhoršuje. A pozdě platí především velké firmy.

„V současné době velké firmy zneužívají toho postavení a na drobné živnostníky v podstatě zkouší ty jejich praktiky. A 90 dní nejsou nic výjimečného,“ říká Žatečka a pokračuje:

„Je to dané ve smlouvě a v podstatě položené na stůl ber – neber. A ten drobný živnostník se nemůže ani bránit. To se ještě občas stane, že tu fakturu nakonec vrátí třeba po měsíci, že tam chybí čárka nebo že tam je špatně písmenko. Předělat a znovu, stejná doba splatnosti.“

Složenky | Foto: Ladislav Bába

Řemeslník tedy odvede práci a potom čeká třeba tři měsíce, někdy i déle, než dostane zaplaceno. Vlastně tím své zákazníky financuje – úvěruje, ovšem bez toho, že by dostal úroky. Přitom on sám se často může ocitnout na pokraji krachu.

„Leckdy se stane, že mu nezaplatí, protahují to tak dlouho, až ta firma, která má zaplatit, dojde třeba do insolvence. A takový živnostník ty peníze nikdy nevidí,“ vysvětluje Žatečka a dodává:

„A když si vezmete, že udělá malířské práce ve velkém objektu, tak jsou to statisícové zakázky a pro takového člověka je to likvidační. Nebo zateplení budovy, fasády, to jsou velké objemy peněz, a to ty soukromníky zlikviduje.“

Záleží na dohodě

Evropská direktiva říká, že by faktury měla být propláceny do 30 dnů. Ovšem zároveň v Česku platí úprava, která připouští, že lhůta může být delší, pokud se na tom obě strany dohodnou. A velké firmy mají často delší dobu splatnosti rovnou uvedenou ve smlouvě. Pro řemeslníka je přitom důležité, aby zakázku získal.

„Živnostník či řemeslník nemůže říct, já vám to neudělám. Protože oni sáhnou okamžitě po někom jiném. Je fronta těch, kteří to udělají, a on je vlastně dotlačený ke zdi,“ konstatuje Pavel Žatečka.

Podle šetření Svazu průmyslu a dopravy platí faktury včas pouze pětina odběratelů.

Jitka Hanžlová, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme