Po Indii a Číně odmítly emisní povolenky v letectví zavedené EU i Spojené státy
Plán Evropské unie na zavedení obchodu s emisními povolenkami pro letecké společnosti, se hroutí. Už dříve jej odmítly Indie a Čína, nyní se k nim přidaly Spojené státy. Americký senát schválil zákon, který má tamní letecké společnosti před placením emisí ochránit. Podobný zákon přijala před tím i Sněmovna reprezentantů.
Nařízení, podle kterého jsou součástí systému obchodování s emisními povolenkami všechny letecké společnosti, jejichž letadla přistávají nebo odlétají z letišť na území EU, zavedl Brusel do praxe letos v lednu. Od povolenek si slibuje omezení škodlivých skleníkových plynů v ovzduší.
Čína, Indie a teď už i Spojené státy ale plán EU odmítají. Povolenky považují za obchodní barieru, která podle nich poškodí cestující i celou leteckou přepravu.
Plán EU obchodovat s emisními povolenkami v letectví jsme na Rádiu Česko rozebrali s Janem Fouskem, jednatelem společnosti Virtuse Energy, která se zabývá obchodem s emisními povolenkami
Jan Fousek, jednatel společnosti Virtuse Energy, která se zabývá obchodem s emisními povolenkami, v této souvislosti ale zdůraznil, že poplatky za znečišťování vzduchu při letecké dopravě jsou minimální součástí celého systému emisních povolenek.
„Podíl emisních povolenek leteckých společností v Evropském systému emisního obchodování (EU ETS) je ve srovnání s průmyslovými podniky zanedbatelný, činí zhruba 3 až 4 procenta. Navíc aerolinky dostávají většinu povolenek zdarma a i v další fázi obchodování, mezi lety 2013 až 2030, je aviatika bude dostávat nadále zdarma, a to ve výši 85 procent,“ přiblížil.
Americký republikánský senátor John Thune vyslovil názor, že ‘američtí letečtí přepravci a cestující nebudou platit evropské dluhy přes tuto nelegální daň‘, čímž myslel emisní povolenky.
„Vzhledem k tomu, že se bavíme o nějaké deseti či dvacetikoruně na jednu letenku třeba Praha-New York, tak j e to trochu demagogie a populismus,“ reagoval Fousek.
Evropská unie udělala podle něj dost ústupků už při implementaci systému obchodování pro letecké společnosti. „Shodujeme se s celou řadou analytiků, že množstvím ústupků vytvořila jakýsi negativní precedens pro ostatní sektory, jako je například průmysl a energetika, které po Bruselu požadují podobné ústupky,“ uvedl.