Piloti ČSA přistoupí na snížení platů. Když zůstane firma státu
Piloti ČSA zřejmě přistoupí na snížení platů, možná až o desítky procent. Podle prezidenta sdružení dopravních pilotů Filipa Gaspara ale nemohou společnost zachraňovat jen zaměstnanci, měl by přispět i stát.
"My bychom byli jednoznačně pro, protože je to nutnost. Bez garancí státu ale není možné firmu zachránit," uvedl Gaspar. Snížení platů ještě musí potvrdit odborová organizace pilotů CZALPA, která se sejde ve čtvrtek.
Rada ČSA jednala v úterý od deseti ráno do tří hodin odpoledne. Jednání se zúčastnili i ministři financí a dopravy Eduard Janota a Gustáv Slamečka.
Na jedné straně stojí prezident ČSA Radomír Lašák a jeho záchranný plán, který počítá mimo jiné s vyčleněním handlingu, vyčleněním výcvikového střediska či prodejem letadel.
Radikální a rychlý proces
Na druhé straně je předseda dozorčí rady ČSA Václav Novák, který považuje Lašákovy návrhy za pomalé řešení. Chce přijít s radikálnějšími škrty. Kromě jiného má za cíl zásadně snížit platy zaměstnancům, u pilotů údajně až o 45 procent. Uvažuje také o státní dotaci ve výši 3 miliard korun.
"Aby ten proces byl úspěšný, tak je potřeba, aby byl radikálnější a rychlejší. Radikálnější proto, aby přinesl větší úspory a rychlejší proto, aby se zkrátilo období, po které společnost prodělává peníze," uvedl předseda dozorčí rady ČSA Václav Novák.
Vedení podle něj jedná s odbory o tom, jakým způsobem se budou měnit kolektivní smlouvy. "Ale to není všechno. Určitě tam bude celá řada návrhů na velký objem ušetřených peněz na základě velmi radikálních kroků, protože ta společnost musí, a nic jiného ji nezbývá, drasticky ořezat své náklady," dodal.
Piloti ČSA jsou ochotni jednat o snížení platů až o desítky procent. V Poledních ozvěnách Rž to řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar.
Podle pilotů je snížení mezd o 45 procent nereálné. I s ohledem na to, že v ČSA už se letos platy o 6 procent snižovaly. Nicméně piloti ČSA jsou ochotni o snížení platů až o desítky procent jednat.
Strach z prodeje
Jak řekl Radiožurnálu Gaspar, případnou dohodu o snížení mezd ale podepíší jedině s jiným managementem. A další jejich podmínkou je, že firma nebude privatizována.
"Je jasné, že snížení platů musí být součástí záchranného plánu ČSA. Jednání v této otázce není ale stále ukončeno. Celá dohoda je alternativou k privatizaci. Protože pokud by k ní došlo, museli bychom jednat s novým vlastníkem. Počítáme tedy s tím, že společnost nebude privatizována. A zaměstnanci, management a vlastník připraví plán, jak zachránit společnost a všichni na něm budou participovat," řekl v Poledních ozvěnách Gaspar.
Podle vedoucího redakce reportérů Českého rozhlasu Miroslava Motejlka se piloti i odbory právě prodeje firmy obávají. "A oni vědí, že konsorcium Unimex Travel Service bude situaci řešit mnohem razantněji než současné vedení," myslí si Motejlek.