Nový vlastník Aera Vodochody bude muset garantovat zachování výroby letadel
Nejen co největší zisk z privatizace, ale i zachování letecké výroby v továrně jsou jedněmi z hlavních priorit vlády pro jednání s uchazeči o koupi téměř stoprocentního státního podílu v továrně Aero Vodochody. Vítěznému konsorciu, které chce vláda vybrat v polovině května, by mělo za nedodržení plánu na rozvoj továrny hrozit penále až 2 miliardy korun. Nový vlastník se bude muset zavázat, že nepřeruší výrobu civilních strojů Ae-270, stejně jako spolupráci s výrobcem vrtulníků Sikorsky. Smluvně garantované opravy bitevníků L-159 bude mít i česká armáda
"Nezbytná podmínka je podnikatelský záměr, který musí zajistit budoucnost Aera, musí se věnovat výrobním programům, které už běží, musí garantovat pozáruční servis pro armádu jak u letadel L-39, tak hlavně u L-159. Budou tam určité omezující podmínky, s kterými jsou budoucí nabyvatelé seznámeni a musí je garantovat. Budou smluvně uzavřeny," potvrdil Českému rozhlasu ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Mnozí z 1600 zaměstnanců Aera Vodochody se přesto obávají o ztrátu míst i o zachování letecké výroby v továrně. Uchazeči o koupi závodu projevují totiž zájem hlavně o využití vodochodského letiště. Šéf firemních odborů Jan Borýsek zdůrazňuje, že Aero má ve výrobě letecké techniky více než osmdesátiletou tradici.
"Zaměstnanci si váží minulosti Aera Vodochody, protože Aero Vodochody bylo velice úspěšnou firmou s velkou tradicí a dodnes je největším producentem cvičného programu na světě. Oni by chtěli pokračovat a ten potenciál v nich je," myslí si Borýsek.
Na zahraničního zákazníka pro vojenská letadla L-159 ve Vodochodech stále čekají. Podle mluvčího Aera Vítězslava Kulicha je ale přesto tento výrobní program perspektivní. Řada armád bude totiž muset brzy vyměnit své cvičné stroje za nové nebo alespoň nakoupit výcvikové hodiny. Kulich dodává, že ve firmě pracují lidé schopní mezinárodní spolupráce na vysoké odborné úrovni.
"Zároveň poskytujeme komplexní službu v tomto oboru, protože máme veškeré činnosti a pracoviště, která jsou potřebná k vývoji a výrobě civilní a vojenské letadlové techniky. Máme veškeré atesty a certifikáty, které jsou garancí pro dodávky například do zemí NATO a Evropské unie," zdůrazňuje Kulich.