Němci zavádí mýtné i pro nákladní auta nad 7,5 tuny, některým dopravcům se zvýší náklady
Autodopravci a firmy, kteří používají nákladní auta s hmotností nad 7,5 tuny, musejí při cestě přes Německo zaplatit mýtné. Počínaje dneškem rozšiřují Němci povinnost platit mýtné i na tato vozidla, a to na dálnicích a vybraných silnicích 1. třídy (Bundesstraße). Některým českým dopravcům se tak zvýší náklady.
Rozšíření mýtného se podle německého ministerstva dopravy vztahuje až na 250 tisíc vozů. Výše mýtného závisí na typu nákladního vozidla a jeho ekologické zátěži, přibližně od dvou do šesti korun za ujetý kilometr. V Německu se používá satelitní mýtný systém.
„Nejsnazší způsob, jak mýtné zaplatit, je zaregistrovat se u nás přes internet vůz a pak si do něj nechat namontovat palubní jednotku. I v Česku máme partnerské servisy,“ řekl Českému rozhlasu Martin Rickmann, zástupce společnosti Toll Collect, která mýtný systém provozuje.
„A potom se mýtné účtuje automaticky podle ujetých kilometrů,“ dodal Rickmann.
Palubní jednotku má v Německu 95 procent kamionů. Je ovšem také možné plánovanou trasu ručně zadat na terminálech u dálnic a vypočtenou částku rovnou zaplatit.
Nová povinnost ovlivní i některé české firmy. Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia se jim znatelně zvýší náklady.
„Z globálního pohledu to nebude nějaká významná změna, nicméně jsou dopravci, kteří se specializovali na vozidla do 12 tun, která doteď neplatila mýtné. Pro ně to je samozřejmě velice nepříjemné, zvýší jim to náklady. Bude třeba, aby se nějak dohodli se svými zákazníky,“ upozornil.