Emirates nasazuje na každodenní linku Praha-Dubaj obří Airbus A380
Největší dopravní letadlo na světě začíná létat pravidelně do Česka. Letecká společnost Emirates nasazuje od 1. května obří Airbus A380 na linku z Dubaje do Prahy. Stroj s kapacitou 519 cestujících na ní bude létat každý den. V Dubaji budou mít pasažéři možnost přestoupit na spoje do Asie, Afriky i Austrálie.
„Pro mě je to nejkrásnější letadlo, které můžu vidět. Tento kultovní stroj je unikátní tím, že má obrovskou kapacitu a na rozdíl od jiných širokotrupých letadel má dvě paluby,“ nemůže se dočkat nedělního odpoledne David Hloušek a další spotteři, tedy fanoušci letectví z Klubu letecké fotografie.
S Davidem půjde i jeho nastávající manželka. „Tento koníček je poměrně nakažlivý, takže když se dozvěděla, čím se zabývám ve volném čase, tak řekla: Vezmi mě s sebou,“ vysvětluje Hloušek.
Největší letadlo na světě Airbus A380 bude v Praze každý den. Letecká společnost Emirates nasazuje stroj s kapacitou 519 cestujících
A380 je ve světě letecké dopravy fenomén. „Někteří cestující, pokud si mohou vybrat, nás žádají, aby letěli právě Airbusem A380, byť by měli čekat v transferující destinaci třeba dvě tři čtyři hodiny. Ale počkají si na to,“ říká Jan Štilec z cestovní agentury Fly United, která se zabývá prodejem letenek.
V provozu je Airbus A380 jedenáct let. Získal si přízeň cestujících mimo jiné svým luxusním vybavením, ale svými parametry je výhodný i pro dopravce.
„Je na něm větší podíl nových materiálů. Je mnohem modernější nejenom z hlediska konstrukčního, ale hlavně je nesmírně ekologické. Má tiché motory a nízkou spotřebu, což je výhodné i pro provozovatele z hlediska nákladů na dopravu,“ vysvětluje letecký publicista Martin Salajka.
Aerolinky Emirates jsou, pokud jde o letadla A380, nejváženějším zákazníkem firmy Airbus. Ze 184 strojů v provozu jich 77 patří právě Emirates a dalších 65 si už objednaly.
Kvůli A380 upravili stojánku
V Dubaji jim slouží samostatný terminál. Létají odtud do čtyř desítek destinací po celém světě. V Praze budou A380 přistávat k terminálu jedna, kde letiště upravilo stojánku 14 tak, aby jí mohlo projít bez zdržení 500 cestujících, které může letadlo přepravit.
„Byl upraven nástupní most, který je nově tříchobotový a umožňuje tak až o třetinu rychlejší odbavení těchto velkých strojů. Zároveň s tím byla upravena odletová čekárna, kde cestující čekají na odlet,“ říká Marika Janoušková z Letiště Praha.
„Bylo samozřejmě potřeba upravit i počty rentgenových zařízení při bezpečnostní kontrole při vstupu do tohoto gatu. Cestující tedy v čase odbavení de facto vůbec nepoznají, že cestují takto velkokapacitním letounem,“ ujišťuje Janoušková.
„Máme řadu cestujících, kteří přestupují v Dubaji a létají do vzdálenějších destinací. Řada těch, kteří létají za byznysem, využívá linky do Tokia, Vietnamu nebo Hongkongu. Z hlediska dovolených jsou neoblíbenější Maledivy, Seychely, ale i vzdálenější destinace jako Nový Zéland, Austrálie,“ vypočítává Jan Štilec.
Do české metropole létá společnost Emirates pět let. Za tu dobu na této lince přepravila víc než milion cestujících a očekává, že A380 jejich počet výrazně zvýší.