Ekonomické informace 7. 10. 2004
Za přibližně třetinový podíl v Aeru Vodochody zaplatí stát firmě Boeing symbolické dvě koruny. Ministerstvo financí připravuje zvýšení daňových úlev pro zaměstnavatele, kteří svým pracovníkům přispívají na penzijní připojištění. ČEZ definitivně prohrál bitvu o Slovenské elektrárny. Nejen o těchto aktaulitách se dočtete níže.
Za přibližně třetinový podíl v Aeru Vodochody zaplatí stát firmě Boeing symbolické dvě koruny. Shodli se na tom vládní vyjednavači s americkou společností a potvrdila to vláda, která schválila návrh ministerstva financí na řešení kritické situace vodochodské zbrojovky. Stát ale bude muset za zbrojovku zaplatit pohledávky dosahující téměř 9 a půl miliardy korun. Podle vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna však nic nebrání další spolupráci Aera a Boeingu.
Ministerstvo financí připravuje zvýšení daňových úlev pro zaměstnavatele, kteří svým pracovníkům přispívají na penzijní připojištění. Někteří ekonomové považují daňové úlevy za nespravedlivé přerozdělování peněz. V tomto případě jsou podle nich zvýhodňováni zaměstnavatelé a zaměstnanci oproti osobám samostatně výdělečně činným.
Penzijní fondy a zaměstnavatelé jsou pro, jak uvádí generální ředitel Penzijního fondu České pojiš´tovny Ivo Foltýn, vítají zvýhodnění úspor na stáří, ať už jde o vyšší státní příspěvek nebo větší daňové úlevy.
Český energetický gigant definitivně prohrál bitvu o Slovenské elektrárny. Slovenská vláda totiž rozhodla, že většinový státní podíl získá italský Enel. V souvislosti s tím se objevily spekulace, že by v budoucnu mohly Slovenské elektrárny zprivatizovat ČEZ. Podle Jana Schiessera, hlavního ekonoma společnosti Atlantik Finanční trhy, to však není možné.
České dráhy dnes převezmou už patnáctou soupravu pro městskou a příměstskou dopravu v Praze a Středočeském kraji. Dalších patnáct dráhy hodlají nakoupit v příštích letech. Jak uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, celá investice představuje zhruba 3 miliardy korun.
Spojené státy si stěžují u Světové obchodní organizace na údajně nepovolené dotace Evropské unie pro konsorcium Airbus. Podle americké strany byly dotace pro Airbus opodstatněné před 35 lety, kdy se v Evropě výroba velkých osobních letadel rodila.
Nyní jsou subvence zbytečné už proto, že Airbus prodává více letadel než americký konkurent. Evropská unie oznámila, že odpoví podobnou stížností vůči postoji USA k Boeingu. Ten podle ní dostává nepřímé dotace především v podobě vládních zakázek.