Dohoda německých politických špiček předpokládá i zavedení mýtného
Noční koaliční dohoda mezi německými stranami CDU/CSU a SPD zahrnuje i shodu na zavedení mýtného na německých dálnicích pro cizince. To by se mohlo dotknout logicky i zhruba dvou milionů českých řidičů, kteří každoročně do Německa vycestují.
Zatímco CSU považuje tento bod koaliční smlouvy za úspěch, CDU a SPD jsou opatrné a berou to pouze jako zkušební návrh. Největší diskuze jsou a určitě budou o tom, že Němci chtějí, aby platili jenom cizinci.
Eurokomisař pro dopravu Siim Kalas sice prohlásil, že to není v rozporu se zákony EU, ovšem šéf komise José Manuel Barroso tvrdí opak s tím, že by šlo o diskriminaci na základě státní příslušnosti. To bude hlavní problém, který se bude muset vyjasnit.
O tom, jak se přiblížila možnost zavedení dálničních známek v Německu, mluvil Petr Jansa
Je jasné, že jedinou formou placení dálnic pro osobní auta by byly dálniční známky. Budovat mýtnice by vyšlo draho a obdobně při počtu aut je nereálná jakákoli verze mýtných krabiček pro kamiony.
Jeden z návrhů například předpokládá, že by si dálniční známky museli pořídit všichni, ale Němci by si její cenu mohli odečíst z daní.
Práce pro experty
Expertní komise vedená bývalým ministrem dopravy Kurtem Boedwigem zase navrhuje raději úpravy mýtného pro kamiony místo zpoplatnění osobní dopravy. Podle této komise by zavedení dálničních známek, při předpokládané ceně té celoroční 100 eur, tedy přes dva a půl tisíce korun, vyneslo 105 miliard korun.
Německo bude mít velkou koalici, SPD a CDU/CSU se dohodly na podmínkách
Číst článek
Zavedení mýtného pro kamiony nejen na dálnicích, ale na všech silnicích by pak přineslo 113 miliard korun. Žádná z těchto variant ale nesměřuje k realizaci v nejbližších měsících. Všechno jsou to spíš výhledy do budoucna. A tak je důležité, na čem se jednotlivé strany nakonec dohodnou.
Na dálnicích v Německu nebudeme každopádně platit dříve než v roce 2015.
Českých autodopravců se zpoplatnění dálnic v Německu zřejmě nedotkne
Číst článek
V drtivé většině jsou v okolních zemích zpoplatněny dálnice právě dálničními známkami. Celoroční rakouská vyjde na necelých 2500 korun, slovenská na 1400 korun a třeba švýcarská 835 korun. Německo by se tak s uvažovanými 100 eury stalo jasně nejdražší evropskou zemí.