Česká pošta musí zaplatit pokutu půl milionu korun. Pochybila při nabízení investičních služeb
Česká pošta dostala od České národní banky pokutu půl milionu korun za pochybení při poskytování doplňkového penzijního spoření a dalších investičních služeb od začátku roku 2020 do poloviny března 2021. Šlo zejména o nedostatečné informování zákazníků o službách, které pošta poskytuje.
Vyplývá to z dokumentu na stránkách České národní banky, na uložení pokuty v pátek upozornil server Seznam Zprávy. Pošta, která finanční služby poskytuje ve spolupráci s ČSOB, rozhodnutí respektuje a pokutu uhradí.
Česká národní banka na pochybení přišla při loňské kontrole zaměřené na dodržování pravidel poskytování investičních služeb. Podle jejího zjištění pošta jako investiční zprostředkovatel ve 45 případech neinformovala zákazníka v dostatečném časovém předstihu o investičních službách, které poskytuje.
Válka na Ukrajině znehodnocuje investice v Česku. Pokles je dočasný, shodují se odborníci
Číst článek
Ve stejném množství případů neposkytla zákazníkům prohlášení, že má příslušné povolení k činnosti investičního zprostředkovatele, ve 39 případech v dostatečném rozsahu nezjistila informace o odborných znalostech zákazníků v oblasti investic a ve 14 případech v rámci poskytování investičního poradenství řádně nezjistil informace o finančním zázemí a investičních cílech zákazníků.
„Rozhodnutí České národní banky respektujeme, pokutu zaplatíme. Jednalo se o formální pochybení, interně přenastavujeme nebo jsme již přenastavili procesy tak, aby k podobným pochybením v budoucnu nedocházelo,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Pošta v roce 2020 do 18. března 2021 zprostředkovala uzavření 6767 smluv týkajících se investic a přijala a předala 9481 pokynů k nákupu investičních nástrojů za 1,1 miliardy korun. Pošta má s ČSOB smlouvu o poskytování finančních služeb do roku 2028.