Česká ekonomika může kvůli útokům jemenských povstalců další rok stagnovat, předpovídá ekonom
Lodní přepravu z Asie do Evropy nadále blokují jemenští povstalci, kteří útočí na obchodní lodě. Nic na tom zatím nezměnily ani společné britsko-americké útoky na základny Húsíů v Jemenu. „Budou problémy v dodavatelských řetězcích. Řada evropských firem už hlásí, že budou muset omezovat, nebo dokonce na čas zastavovat produkci kvůli nedostatku dílů s Asie" říká pro Český rozhlas Plus David Marek, hlavní ekonom spolenčosti Deloitte.
Přes Suez proudí 12 procent veškeré globální přepravy a 30 procent kontejnerové lodní přepravy. Jenže dostat se k Suezu znamená proplout průlivem Báb al-Mandab mezi Adenským zálivem a Rudým mořem, který je pod útokem jemenských separatistů sympatizujících s Palestinou.
Proč je česká ekonomika citlivá na problémy v námořních dopravních řetězcích? V pořadu Řečí peněz odpovídá David Marek, hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte
Ačkoliv se komplikace Česka zatím nedotkly, námořní doprava podle ekonoma Marka zdražila už pětinásobně. „Není to tak dramatické jako před třemi lety, kdy nám vyskočila cena kontejnerů až na 15 tisíc dolarů, ale přece jenom pětinásobné zdražení už je poměrně výrazné,“ uvádí ekonom.
Česko se ale ekonomickým následkům situace nevyhne. „Budou problémy v dodavatelských řetězcích. Řada evropských firem už hlásí, že budou muset omezovat, nebo dokonce na čas zastavovat produkci kvůli nedostatku dílů s Asie,“ podotýká Marek.
Globální značky čelí problémům kvůli postoji k válce v Gaze. Zákazníci bojkotují McDonald’s i Starbucks
Číst článek
Dalším vlivem pak bude zdražení, které vyjde jak z nákladnější lodní dopravy, tak z nedostatku výrobků na trhu. „Může to opět nastartovat inflační tlaky. Nesoulad mezi poptávkou a nabídkou může eskalovat ceny vzhůru,“ upozorňuje.
Citlivá ekonomika
Šéf dánské logistické společnosti Maersk Vincent Clerc na davoském fóru předpověděl, že potíže námořních dopravců v důsledku útoků na plavidla v Rudém moři zřejmě potrvají několik měsíců.
Byť by situace nemusela být natolik závažná jako v době covidové pandemie nebo při blokaci Suezského průplavu zaseknutým plavidlem, následky si Česko ponese.
„Pro naši ekonomiku, která je často uprostřed výrobních řetězců, to je komplikace kvůli naší citlivosti a otevřenosti. Pokud letos čekáme oživení, tak se nám může stát, že česká ekonomika bude zhruba další rok z těchto důvodů stagnovat,“ uzavírá ekonom.
Poslechněte si celý rozhovor výše.