EK přitvrzuje v boji proti emisím z automobilů
Jak snížit emise CO2 u aut? Na tuto otázku dnes odpovídala Evropská komise. Na začátku roku totiž přišel Brusel s ambiciózním plánem podle kterého mají auta v sedmadvacítce vypouštět maximálně 130 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr.
Emise se nebudou měřit jen u jednotlivých typů aut. Důležitý má být průměr celé flotily u daného výrobce. Pokud některé typy budou produkovat méně CO2 než je limit 130 gramů na kilometr, mohou jiné typy vypouštět víc. Důležité je, aby průměr u všech prodaných vozů nepřekročil zmíněný požadavek 130 gramů CO2 na kilometr.
Podle představ komise by také automobilky s nižšími emisemi mohly prodávat, nevyužité emise těm výrobcům, kteří limity splnit nedokáží. Největší problém představují bruselské plány pro německé automobilky jako je BMW, Mercedes Benz, VW a hlavně sportovní značku Porsche.
Z Berlína už také zazněla první hněvivá reakce, podle které jsou bruselské návrhy nespravedlivé vůči německým výrobcům. Rozpory jsou i v samotné Evropské komisi, ne všichni její členové razantní snižování emisí podporují.
Návrh musí projednat ještě Evropský parlament a hlavně členské země. Dá se proto předpokládat, že se plán Evropské komise možná výrazně změní.