Propuštěná znalkyně pro ČRo: Je třeba odhalit příčiny prodražování staveb

Upozornit na závady na konstrukcích mostů a dostat výpověeď? Realita, kterou teď podle všeho zažívá soudní znalkyně Miloslava Pošvářová. Ta dala Radiožurnálu svědectví o problémových projektech a teď je bez práce.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silnice z Pardubic do Hradce Králové

Silnice z Pardubic do Hradce Králové | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Výpověď dostala hned poté, co pro Radiožurnál popsala vážné závady na dálničním mostě u Ostravy. Pošvářová tvrdí, že jde o přímý důsledek jejího svědectví. Zaměstnavatel to odmítá, prý je to jen shoda náhod.

Miloslava Pošvárová byla také hostem pátečního Ranního interview Radiožurnálu.

Jak vám zaměstnavatel, společnost Mott MacDonald, zdůvodnil výpověď?

„Bylo mi řečeno, že pohár trpělivosti přetekl - a toto byla poslední kapka, která dovršila celou anabázi problémů, které jsem firmě způsobovala.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Soudní znalkyně Miloslava Pošvářová mluvila o svém propuštění v Ranním interview Radiožurnálu

A jaké problémy jste způsobovala? To nebylo jediné to vaše mediální prohlášení pro Radiožurnál o inkriminovaných mostech?

„Ne, já jsem se s ohledem na stav dopravní infrastruktury začala aktivně zapojovat do boje proti korupci a působím ve skupině NERVu boje proti korupci. Vypracovala jsem zprávu, která se týkala veškerých procesů, které prodražují stavby dopravní infrastruktury, a tím jsem způsobila, že na firmu byla podána jednou lobbistickou organizací žaloba. A tím samozřejmě došlo k tomu, že se firma dostala do velkých nepříjemností. Bylo mi zakázáno veřejně vystupovat, publikovat a sdělovat jakékoli informace o závadách na stavbách nebo o závadách projektu.“

Žena, která promluvila o závadách na dálničním mostě u Ostravy, dostala okamžitou výpověď

Číst článek

A může mít podle vašich zkušeností firma Mott MacDonald nějaké černé svědomí kvůli něčemu?

„No, podívejte se, tady jde o to - co si budeme vyprávět - trh je rozdělen a všichni spolupracují. Takže ve chvíli, kdy jedna firma začne najednou vybočovat z řady dohod a působí proti zhotovitelům, proti těm, kteří způsobují prodražování staveb, tak je to velmi nepříjemné. A jestliže je to postaveno tak, že jedna osoba v té firmě to způsobuje, tak ředitel, samozřejmě reaguje tak, že tu osobu propustí - a tím pádem zajistí pro dalších 100 zaměstnanců práci.“

Zkuste mi, jako možná poslednímu naivnímu romantikovi, vysvětlit, co to znamená, když jedna firma vybočuje z řady dohod. Jaké jsou ty dohody?

„Já o těch dohodách samozřejmě vím, ale nebudu to tady sdělovat, protože abych se dostala možná do dalších žalob. Jde mi o to, že já jsem firmu Mott MacDonald, českou pobočku, spoluzakládala s inženýrem Petrákem před 18 lety a ona byla nastavena tak, aby plnila progńozy a představy britské matky, které razí. To znamená pokrok, respekt, dynamika, excelentnost. Já jsem se také asi jako poslední romantik domnívala, že je to třeba prosazovat. Ale jak je vidět, tak v českém stavebnictví to už dávno přestalo platit a není možné takto pracovat.“

Zkusíte se proti kroku české pobočky odvolat v centrále?

Ne, jsem zvyklá pracovat 12 hodin denně, a protože sama živím dvě děti, vím, že život je těžký. Přijímám jakékoli rány osudu s osudu s tím, že je potřeba se s tím vyrovnat, smířit a jít dál. Protože nemá smysl někde se doprošovat anebo říkat někomu, že jsem měla nějaké zásluhy. Mimochodem jsem akcionář této firmy, takže jsem se podílela na rozkvětu v době, kdy firma prosperovala. V současnosti, kdy stavebnictví stojí, je mým zájmem odhalovat příčiny, proč jsou na stavbách závady. Protože si myslím, že pokud se příčiny neodstraní, tak se stavebnictví neposune.“

Odbornice apelovala už loni

Spolupráci teď Miloslavě Pošvářové nabídlo Ředitelství silnic a dálnic, které přitom bylo také zahrnuto v její kritice. Šéf ŘSD René Poruba prohlásil, že má o odbornici zájem. Napevno ale zatím nic dohodnuté není. „Já tomuto kroku rozumím tak, že současné vedení Ředitelství silnic a dálnic se chce oddělit od svých předchůdců, nějakým způsobem se distancovat. Za těchto předchůdců vlastně zmiňovaný problém s touto dálnicí vznikl,“ myslí si reportér Petr Sehnoutka, který se kauzou zabývá.

Na problémy spojené s dopravními stavbami upozornila odbornice na mosty a ocelové konstrukce Miloslava Pošvářová už loni. Spolu s dalšími odborníky z Národní ekonomické rady vlády loni v červnu navrhla opatření, jak u dopravních staveb zamezit korupci, předražování a nekvalitní práci.

Ministr Pavel Dobeš Radiožurnálu řekl, že některé náměty už stát uvedl do praxe:

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Petr Sehnoutka se zabývá kauzou propuštěné odbornice na mosty a ocelové konstrukce

„Máme v tuto chvíli výsledky v tom, že máme infrastrukturní komisi, která jako by schvaluje jednotlivé investiční záměry. Stejně tak oponentní posudky, kde dochází ke změnám projektových dokumentací a k tomu, samozřejmě, i k úsporám, které jsou vlastně vygenerovány z toho, že ten projekt, který se případně zmenší, nebo je tam vypuštěn nějaký stavební objekt, tak to dopadá na snížení ceny.“

Ministr zároveň přiznává, že velká část doporučení ale ještě nefunguje - například aby stejná firma nepracovala zároveň pro stát i pro stavební firmu. To byl třeba případ zvlněné dálnice u Ostravy. Jedna firma udělala pro stát projekt do soutěže a potom ho připravila i pro stavební firmu. Navíc pak vše kontrolovala jako stavební dozor.

Podle Dobeše je také nutné vyřešit, v čem spočívá role správce stavby. Jde o to, aby měl stát odborně zdatného partnera, který pro něj bude opravdu pracovat a byl zástupcům stavebních firem rovnocenným partnerem.

Milan Kopp, Petr Sehnoutka, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme