V Suluském moři přibývá pirátů a pašeráků. Zaměřují se hlavně na bohaté turisty
Moře v okolí Malajsie, Indonésie a Filipín jsou čím dál víc oblíbenější u pirátů a pašeráků. Podle malajsijské policie mají trasy přes Suluské moře významný vliv i na financování teroristů v celé jihovýchodní Asii. Jednotlivé země proto v regionu připravují posilu námořní ostrahy.
„V případě jakékoli mimořádné události nebudou vojenské lodě respektovat státní hranice - to znamená, že při pronásledování podezřelých skupin, můžou vplout do výsostných vod další země. Jsem si jistý, že tahle strategie povede k úspěchu," doufá admirál malajsijského námořnictva Ahmad Kamarulzaman.
V loňském roce proplulo oblastí Suluského moře skoro dvacet milionů lidí. Nejzranitelnější jsou ti, kteří přijíždějí v malých skupinách na vlastních, luxusních lodích. A incidentů přibývá. Nejaktivnější jsou islamisté ze skupiny Abu Sayaf z jižních Filipín. Zaměřují se na bohaté turisty z Evropy i Asie, kteří tráví většinu času na jachtách při pobřeží severního Bornea.
Po přestřelce somálští piráti vydali tanker i s posádkou. Výkupné nedostali
Číst článek
Jejich zatím poslední obětí byl německý turista, kterého popravili na konci února, protože nedostali výkupné v přepočtu asi patnáct milionů korun. Vojenské námořnictvo je přesvědčeno, že islamisté spolupracují s některými rybáři a hoteliéry, protože samotné zabavení lodi a únos posádky trvá pokaždé jen pár minut.
„Musí tady být hlavně vůle tenhle problém řešit. Armáda může přeci daleko více využívat levné a dobře dostupné drony, ty jsou pro takové hlídkování ideální," kritizuje liknavost Marcus Mojigoh, malajsijský poslanec za provincii Sabah.
Armáda však tvrdí, že uhlídat moře, o rozloze přibližně čtyřikrát větší, než je Česká republika není ani při nasazení tří dalších vojenských lodí, dost dobře možné.