Podle dostupných informací zastavila většina tankerů u pobřeží Ruska v Baltském moři a na Dálném východě. Několik jich zakotvilo u čínských přístavů a u Singapuru.
Vyšetřující Lohi uvedl, že tanker Eagle S v době zadržení hrozilo přetnutím druhého elektrického kabelu Estlink1 a plynovodu BalticConnector mezi Finskem a Estonskem.
Hlídky nyní kontrolují pobřeží v délce 70 kilometrů. Na úklidových pracích se podílí více než 1000 lidí, z pláží bylo dosud odstraněno na 80 tun ropy, uvedla agentura DPA.
Záchranáři evakuovali posádku tankeru Volgoněfť 239. Ten v neděli uvízl u Tamaňského poloostrova, uvedlo ruské ministerstvo pro mimořádné události. Neurčité množství mazutu vyteklo do moře.
„V posledních týdnech jsme také byli svědky případů, kdy byl automatický systém identifikace záměrně vypínán, ... takže se ukazuje chybná poloha plavidla,“ řekl Pekka Niittyla z pobřežní stráže.
Húsíové, kteří ovládají většinu Jemenu, se již ve čtvrtek přihlásili k odpovědnosti za útok a tvrdili, že na loď Chem Ranger zaútočili protilodními střelami.
Řecká společnost Empire Navigation, která plavidlo provozuje, v prohlášení uvedla, že ztratila kontakt s lodí a 19 členy posádky, kterou tvořilo 18 Filipínců a jeden Řek.
Plavidlo začalo hořet, ale nikdo z posádky nebyl zraněn. Húsíové, kteří ovládají severozápad Jemenu, už v sobotu uvedli, že budou útočit na lodě zemí a společností, které spolupracují s Izraelem.
Ocelové casco, široké 12 metrů a dlouhé 86 metrů, zatím ještě nemá motor – ten namontují až v Nizozemsku, kam ho odveze tlačný remorker. V budoucnu bude převážet jedlé oleje.
Izraelský premiér Naftali Bennett v neděli obvinil Írán z toho, že ve čtvrtek v noci zaútočil bezpilotním letounem v Arabském moři na tanker Mercer Street provozovaný společností Zodiac Maritime.
Agentura AFP citovala několik odborníků, podle kterých útok nese známky odvetných akcí Íránu a Izraele, v rámci kterých jsou v zálivu pravidelně napadána plavila spojená s jedním či druhým státem.
Hankuk Chemi plul z petrochemických závodů, když na něj 4. ledna zaútočila ozbrojená jednotka íránských revolučních gard, donutila ho změnit kurs a zakotvit v íránském přístavu.
K lodi, která se plaví pod liberijskou vlajkou, vyrazila v neděli plavidla pobřežní stráže i vrtulníky. Podle policie obavy o osud posádky začaly krátce po 11.00 a kolem plavidla byla uzavřená oblast.
V Nizozemsku má nový tanker vozit oleje. Stavbu nového plavidla zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy se například nemohli do loděnice dostat dělníci ze zahraničí.
Nový tanker zatím nemůže vyplout kvůli nízké hladině řeky. V loděnici stále čeká i tanker, který na vodu spustili už v červnu. Obě lodě se k zákazníkovi dostanou zřejmě po novém roce.
Loď patří íránské státní ropné společnosti a v plamenech je ve vzdálenosti necelých 100 kilometrů od Džiddy. Výbuch ji značně poškodil, takže podle zdroje ISNA uniká ropa do Rudého moře.
Íránské ministerstvo zahraničí ve čtvrtek uvedlo, že vyšetřování tankeru a jeho posádky stále trvá. Povolení k opuštění Íránu na tom podle tamní vlády nic nemění.
Tanker Adrian Darya 1 byl asi měsíc a půl zadržován na Gibraltaru. Důvodem bylo podezření, že má na palubě 2,1 milionu barelů ropy, kterou veze do Sýrie, což sankce EU zapovídají.
Plavidlo ještě pod původním označením Grace 1 v červenci u Gibraltaru zadrželo britské námořnictvo kvůli podezření, že veze ropu do Sýrie, což zakazují sankce Evropské unie.
Washington minulý týden uvedl, že loď přepravuje 2,1 milionu barelů ropy, přičemž výtěžek z jejího prodeje má sloužit íránským revolučním gardám. USA je označují za teroristickou organizaci.