„Přestože koronavirus znemožnil praktickou výuku a tím i splnění podmínky pro daňový odpočet za pořízení majetku, subjekty o možnost odpočtu nepřijdou,“ uvedla ministryně.
„Praktická výuka je naprosto nezastupitelná. Co neprojde rukama, to v podstatě distanční výukou přes monitor nenaučíme,“ říká Vladimír Baxa ze Střední průmyslové školy v Plzni.
Značnou nevoli ředitelů i učitelů praktických škol v celé republice vyvolal nedávný příkaz České školní inspekce, aby na základě požadavku ministerstva školství spočítali romské žáky s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením. I přes výhrady nakonec většina z nich požadovaný dotazník odeslala, i když někdo napsal ostentativně nulu.
Pracovníci základní školy speciální a praktické v Chodově na Sokolovsku žijí v nejistotě. Stále totiž neví, zda budou otevírat takzvané přípravné třídy, jejichž systém se jim osvědčil. Odborníci a učitelé mají z ministerstva školství málo informací. Situace se nelíbí ani vedení města, které chodovskou zvláštní školu zřizuje.
Rušit nebo nerušit praktické školy, o to se přou odborníci i zainteresovaná veřejnost. Část poukazuje na to, že děti z praktických škol se hůře uplatní v životě, jiní apelují na ministra školství, aby praktické školy nerušil. Vznikla kvůli tomu i petice, kterou podle jejích tvůrců podepsalo už přes 76 tisíc lidí.
Tisíce dětí by mohly chodit do běžné základní školy, místo toho se ale učí podle osnov pro žáky s lehkým mentálním postižením. Podle zákona to přitom není možné. V Česku ale jsou i školy, které dokážou vzdělávat romské žáky společně s ostatními. Záleží na přístupu učitelů, ale hlavně na rodičích žáků.
3:32
|Veronika Sedláčková, Jan Richter, Michaela Vydrová, Kateřina Kozmová|Zprávy z domova
Počet romských dětí ve speciálních školách je mnohonásobně vyšší než zastoupení romské populace v české společnosti. Uvádí to aktuální průzkum pracovníků z kanceláře veřejného ochránce práv. Podle průzkumu končí ve speciálních školách 32 až 35 procent Romů.
Další petice proti rušení praktických, dříve zvláštních škol doputovala na ministerstvo školství. Podepsalo ji na 18 tisíc učitelů a rodičů. Protestují proti tomu, že by jejich potomci měli usednout do stejných lavic, jako slabší, problémové dětí z většinou sociálně slabých rodin. Počítá s tím totiž Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.