Zatímco při pondělním měření na jednom z odběrných míst v jezeře zjištěná koncentrace 400krát překročila povolený limit, tak v úterý byla naměřená hodnota vyšší 35krát.
„Vidíme, že na to déšť skutečně působí, a teď s obavami a napětím očekáváme vzorky, které bychom měli vidět ráno,“ říká ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
Na začátku příštího týdne by měly být v prostoru mezi tratí a jezerem instalovány takzvané larsenové stěny, které by měly zamezit mísení vod z jezera s podzemními vodami kontaminovanými benzenem.
Na místě zasahuje osm desítek hasičů. Před každou demontáží změří koncentraci benzenu uvnitř cisteren, aby předešli riziku požáru či exploze. Již v pondělí odřezali deset kolejových polí.
Odborníci vyhloubili 27 sondážních jam v prostoru havárie cisteren s benzenem. Ze sond, v nichž jsou podzemní vody zasaženy benzenem, se tato toxická látka odčerpává a odváží k odborné likvidaci.
„Jeli jsme na pět cisteren, hořelo jich ale patnáct. Dvě cisterny zasaženy nebyly. Vlastními silami, asi 20 hasičů je odtáhlo pryč,“ přibližuje zkušený velitel hasičů Správy Železnic Martin Čapík.
Obnovení provozu vlaků na železniční trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí bude záležet na hloubce kontaminace kolejového svršku a spodku. Může jít o týdny, ale i měsíce.