Švédská pobřežní stráž bulharskou loď Vežen kvůli incidentu zadržela. Její vlastník následně připustil, že by plavidlo mohlo být za poškozením kabelu, ale odmítl jakýkoliv úmysl.
O páteční zadržení norské lodi Silver Dania zažádaly lotyšské úřady. Norská police bude ve vyšetřování pokračovat, důvody pro setrvání plavidla v norském Tromsö však již nevidí.
Přehled otázek a odpovědí odhaluje to nejdůležitější kolem ruské stínové flotily. Jak Moskvě pomáhá obcházet sankce? Proč je rizikem pro bezpečnost a životní prostředí? A co proti tomu dělá Západ?
Vyšetřující Lohi uvedl, že tanker Eagle S v době zadržení hrozilo přetnutím druhého elektrického kabelu Estlink1 a plynovodu BalticConnector mezi Finskem a Estonskem.
Bezpečnost podmořské infrastruktury se dostala do popředí po sérii výbuchů na plynovodu Nord Stream. Z vyjádření estonského ministra vyplývá, že NATO se bude v ochraně produktovodů angažovat.
Podle médií je loď považována za součást ruské „stínové flotily“, což jsou plavidla, která Rusko využívá jen neoficiálně, aby obešlo sankce a mohlo vyvážet například svou ropu.
Finský provozovatel energetické sítě Fingrid uvedl, že příčina přerušení nyní není jasná a že nelze vyloučit záměr. Uvedl také, že nalezení problému může trvat i několik hodin.
Německé ministerstvo obrany je v trochu izolované pozici oproti zbytku vlády. Otevřeně varuje před Ruskem a jeho rostoucí agresivitou a vzkazuje, že Němci musí počítat i s případnou válkou.
„V posledních týdnech jsme také byli svědky případů, kdy byl automatický systém identifikace záměrně vypínán, ... takže se ukazuje chybná poloha plavidla,“ řekl Pekka Niittyla z pobřežní stráže.
Podle časopisu Der Spiegel byli členy „sabotážního komanda“ ukrajinští potápěči, kteří nebyli příslušníky žádné z ukrajinských ozbrojených složek či tajných služeb.
„Nebyl a není žádný záměr měnit na Baltu šíři teritoriálních vod, ekonomické zóny či kontinentálního šelfu u pobřeží,“ citovala státní agentura TASS nejmenovaný „vojensko-diplomatický zdroj“.
„Naprostá většina dat, která nyní putují mezi státy a kontinenty, se přenáší podmořskými kabely,“ popisuje v rozhovoru pro iROZHLAS.cz americký námořní důstojník Jack Shis.
Němečtí vědci našli kamenný val a pojmenovali ho Blinkerwall. Je možné, že pochází ještě z doby ledové. Nachází se zhruba 10 kilometrů od pobřeží u Reriku v Meklenbursku-Předním Pomořansku.
Plynovod a telekomunikační kabel propojující Finsko a Estonsko byly poškozeny 8. října. Finské úřady konstatovaly, že únik plynu byl pravděpodobně způsoben vnějším zásahem.
NATO chce chránit podmořské kabely na základě analýzy, kterou vypracovali čeští vojenští zpravodajci. Co za tím stálo, popsal pro iROZHLAS.cz zástupce ředitele tajné služby Václav Žid.
Rekordně teplé moře ovlivňuje i život pod hladinou. Podle Globální oceánské kyslíkové sítě Unesco je takových míst už přes 500. Nejhorší je to v Baltském moři, kde je téměř čtvrtina dna bez života.
Mrtvé zóny tvoří víc než čtvrtinu dna Baltského moře. Známá už je i první oběť – treska obecná. Úřady se ji snaží chránit zákazem lovu. Její populace už je ale značně zdecimovaná.
Zatím není zřejmé, zda tato skupina mohla být napojena i na vládu nějakého státu. Podle šéfa německé rozvědky Bruna Kahla vedou stopy na všechny myslitelné směry.
Status právnické osoby by měl řece zajistit možnost, aby mohla být zastupována před soudem. A to třeba v případech, jako byl ten loňský, kdy náhle uhynulo velké množství ryb.
Polští rybáři už čtvrtý rok v řadě nesmí lovit tresky v Baltu. Mnohé zákaz přivedl na pokraj bankrotu. Bez ochrany rybí populace ale hrozí, že tresky od pobřeží Polska zmizí.
Pozornost vzbudilo setkání dánského televizního týmu s lodí Admiral Vladimirsky. Na palubu před zraky novinářů vystoupilo několik maskovaných mužů v uniformách, jeden z nich měl automatickou zbraň.
Posádka ruské stíhačky identifikovala cizí letoun pohybující se poblíž ruské hranice jako hlídkový letoun německého námořnictva. Německý stroj ruskou hranici nenarušil, doplňuje Moskva.