SuperBowlový večer očima zpravodaje Miroslava Konvaliny
Velká část Američanů se v noci na dnešek dívala na stejný televizní kanál televize ABC. Je tomu tak každý rok v únoru, když se hraje finále amerického fotbalu. Ve městě automobilů v Detroitu zvítězili na krytém stadionu Steelers z Pittsburghu na východě nad Seahawks ze Seattlu ze západu Ameriky. Hra obrněnců v helmách je ve Spojených státech sportem číslo jedna, a když je finále zvané SuperBowl v televizi, dívá se, tak jako v noci na dnešek, přes 90 miliónů televizních diváků. Mezi nimi byl tentokrát také severoamerický zpravodaj Českého rozhlasu Miroslav Konvalina.
Přijali jsme ve Washingtonu pozvání do universitního Georgetownu mezi studenty politických věd, jejich kamarády a přítelkyně. 22 miliónů Američanů pořádá na SuperBowlový večer ve svých obývácích podobné večírky. Studenti vyvěsili na zeď nápis, že nikdo pod 21 let nesmí pít alkohol, a narazili sud piva. Ještě než večírek začal, zazvonil u dveří muž s dodávkou několika desítek čerstvě upečených křidélek s pěkně ostrou omáčkou.
Hostitel večírku Čechoameričan Jan Halaška studuje na Georgetownské universitě mezinárodní vztahy: "To je největší sportovní den tady v Americe, finále amerického fotbalu. Nejčastěji se sejdou kamarádi a rodiny a sledují to doma. Objedná se pizza, křidýlka, pivo se koupí a je to na celý večer oslava."
Studenti vědí, že se dívají na nejlepší týmy v lize amerického fotbalu, ale stejně jako sport je zajímají humorné reklamy. Ty letošní překonaly opět všechny rekordy, v průměru inzerenti zaplatili 2 a půl miliónu dolaru za 30 sekund vysílacího času. O reklamách v přenosu SuperBowlu se bude dnes mluvit stejně jako o samotném zápase.
Během velké přestávky v polovině zápasu vystoupili se třemi písničkami Rolling Stones. Mick Jagger si sice sundal sako, ale nevzbudilo to takový skandál jako odhalené ňadro Jannet Jackson při jednom z minulých fotbalových finále.
SuperBowl sleduje také 30 miliónů žen, což je více, než se dívá na předávání filmových Oskarů. Devatenáctiletá Emma Snoyer se na SuperBowl dívá každý rok s rodinou nebo s přáteli, i když ji jinak americký fotbal moc nezajímá. Finále ale považuje se společenskou záležitost.
Na večírku jsme nebyli do konce, liduprázdnými ulicemi jsme se během druhého poločasu přesunuli do jedné ze sportovních restaurací. V podobném prostředí sledovalo SuperBowl asi 8 miliónů Američanů.
David z Ohia řekl, že už viděl lepší zápasy. Je to největší sportovní událost v Americe, o které ví každý. Nedalo mi to a zeptal jsem se, zda přeci jen také trochu myslí na nadcházející olympiádu: "Po SuperBowlu už se naše pozornost zaměří na olympijské hry," slíbil nám za americké sportovní příznivce tento fanoušek.