Ze Suezského průplavu se nepodařilo vyprostit uvázlou nákladní loď. Do záchrany se zapojilo osm člunů
The #SuezCanal, one of the most busiest shipping channel in the world, is reportedly blocked by #EVERGIVEN the #containership accidentally got stuck on the way to Rotterdam #9811000 Following video shows the other vessels in the queue to get into #SUEZ https://t.co/rUEDidItkv
— MUSTARD SEED (@MAZHAR_ALI) March 24, 2021
Suezský průplav v Egyptě zablokovala v úterý obří nákladní loď, která najela na jihu průplavu na mělčinu. Po několika hodinách byla ve středu uvolněna a podle správy průplavu už neblokuje vodní trasu napříč. Na místo bylo vysláno osm vlečných člunů, které plavidlo o délce 400 metrů a šířce 59 metrů pomáhaly vyprostit. Loď ale stále nemůže plout a je třeba ji dostat do hlubší vody.
Ve středu se vlečné čluny snažily odtáhnout loď Ever Given z polohy napříč průplavem, loď ale stále nemůže plout a je třeba ji dostat do hlubší vody. Rypadla nyní odstraňují nános naplavenin kolem ní a jedno se zarývá do písčitého břehu průplavu, na nějž narazila příď.
Webová stránka Vesselfinder, která sleduje pohyb lodí, uvedla, že na jižní a severní straně průplavu se zastavilo 210 plavidel a čekala na povolení k proplutí. Jsou mezi nimi i ropné tankery a analytici spočítali, že odklon trasy od Suezu by znamenal 15denní zpoždění.
Kontejnerová loď Ever Given, registrovaná v Panamě, mířila z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam. V úterý ráno kolem 6.40 uvázla na mělčině.
Operátor, jímž je tchajwanská společnost Evergreen Marine, uvedl, že příčinou mohl být silný vítr a také prachová bouře. Podle společnosti narazil na náklad tyčící se do výše mrakodrapu prudký poryv větru a způsobil odklon od trasy. Loď plula v konvoji a ocitla se bez elektrického proudu. Všichni členové posádky jsou v pořádku a není hlášen ani únik závadných látek do moře.
Suezský průplav spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19 tisíc lodí, tedy v průměru 51,5 plavidla za den. Trasa měří 193 kilometrů a slouží od roku 1869. Zaručuje nejrychlejší spojení mezi Asií a Evropou, spojuje Rudé moře se Středozemním. Prochází jí 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje.