Slovenský Ochranný svaz autorů rozesílá faktury za zpívání lidovek na veřejnosti
Slovenskou písničku To ta Heľpa mají v paměti zarytou i Češi. Teď se městečko Heľpa dostalo kvůli tamní lidovce dokonce na přední stránky slovenských novin. Ochranný svaz autorský totiž obci poslal fakturu za zpívání lidových písniček na veřejnosti. Podobných případů je více, a tak se někteří Slováci ironicky ptají, jestli se bude napříště platit i za pobrukování na ulici.
Veřejné zpívání lidových písniček na Slovensku stojí v průměru 60 eur. Alespoň podle nejnovějších dvou případů z obcí Helpa a Pohorelá.
Faktury v této výši vystavil Ochranný svaz autorský oběma obcím za to, že na veřejných akcích, které pořádaly například ke Dni matek a na vítání Mikuláše, zazněly také nějaké písničky. Není ale přesně jasné, jaké písničky to byly.
Obě obce tvrdí, že se jednalo o lidovky, které nepodléhají autorským právům a poplatkům. A co víc, písničky, o které jde, zpívaly většinou děti, a to byla další věc, která hodně popudila veřejnost a média proti autorskému svazu.
Překvapivé autorské poplatky za veřejnou produkci lidové muziky na Slovensku přiblížil tamní zpravodaj ČRo Vojtěch Berger
V případu se už dokonce se mluví o soudním procesu, pokud by obce faktury nezaplatily. Je to ale krajní varianta, na kterou asi nedojde. Ochranný svaz autorský se totiž ocitl pod silnou palbou kritiky a bude se snažit celou kauzu nějak urovnat a pak také obce dostaly nabídku od některých slovenských kapel a veřejnosti vůbec, že za ně tyto faktury uhradí. Obcím jde totiž o princip a za lidové písničky platit nechtějí.
Dlouhodobým důsledkem kauzy by měla být změna autorského zákona tak, aby byl jasnější, přehlednější, aby bylo zřejmé, za co se poplatky mají vybírat, a nedocházelo k podobným excesům.
Ochranný svaz autorský má na Slovensku podobné renomé, jako má tato organizace v Česku, kde jí nemůžou mnozí přijít na jméno právě kvůli sporným poplatkům za muziku na veřejných akcích.
Slovenský Ochranný svaz autorský za loňský rok vybral na poplatcích skoro osm milionů eur. A hlavní problém je v jejich přerozdělování. Peníze, které se vyberou na poplatcích, třeba právě za lidové písničky, protože ne všechny jsou od autorských poplatků osvobozeny, většinou skončí u nejvíce etablovaných muzikantů a kapel.
Směřují totiž především ke kapelám a muzikantům, jejichž písničky hlavně hrají rádia. Ten klíč přerozdělování peněz je velmi netransparentní, řekněme i nespravedlivý, a je to další důvod ke změně dosavadních pravidel.