Německé dráhy se podle mluvčího obávají ‚diktátu mezd‘. Stávky budou pokračovat do příštího úterý
Německý železniční dopravce Deutsche Bahn v pátek neuspěl s odvoláním proti verdiktu pracovního soudu, který ve čtvrtek odmítl stávku strojvedoucích předběžným opatřením zablokovat. Stávka za vyšší mzdy, kterou ve středu zahájili strojvedoucí nákladních vlaků a ke které se ve čtvrtek přidali i strojvedoucí osobní dopravy, tak pokračuje. Odborový svaz strojvedoucích plánuje protest ukončit příští týden v úterý ve dvě ráno.
Úspěch před soudem bude vzpruhou pro GDL, který se snaží dráhy přinutit ke zvýšení mezd a k vyplacení bonusu za práci v době pandemie. Šéf personálního oddělení německých drah Martin Seiler uvedl, že neúspěchu u soudu lituje a že se obává, že se vyjednávání o mzdách změní na diktát.
„V zájmu našich zákazníků jsme učinili vše, aby se GDL vzdal blokády jednání o mzdách,“ řekl v prohlášení Seiler. Dodal, že nijak nezpochybňuje právo na stávku. „Máme ale obavy, že toto kolo jednání o mzdách prokáže autonomii vyjednávání v Německu medvědí službu. Místo jednání se GDL pokouší úpravu mezd diktovat,“ uvedl.
Němečtí strojvedoucí mohou stávkovat dál. Německé dráhy neuspěly ani u pracovního soudu
Číst článek
Dráhy podnikly právní kroky proti GDL ve čtvrtek. Uvedly, že stávka je sice výsadním právem zaměstnanců, musí ale odpovídat zákonům, což tak podle dopravce u aktuálního protestu není. Šéf GDL Claus Weselsky takový názor odmítl a prohlásil, že cílem drah je odborovou organizaci zlikvidovat.
Pracovní soud se ale postavil za odbory a odmítl stávku předběžným opatřením zastavit, odvolání se tak věnoval nadřazený soud. Ani ten ale dopravci nevyhověl.
Právní experti ještě před čtvrtečním verdiktem očekávali, že soud zřejmě stávku nezablokuje. Jako důvod uváděli ústavní právo na stávku a také volnou formulaci termínu „přiměřenosti situace“, který v takovém případě stávku jako poslední prostředek sporu umožňuje.
Na západě klid
Mluvčí státem vlastněného dopravce Achim Stauss ráno řekl, že ať už odvolání dopadne jakkoli, považují dráhy svůj postup za nezbytný, neboť ho činí v zájmu zákazníků.
Železniční společnost oznámila, že se jí v pátek podařilo posílit spoje mimořádného jízdního řádu a že díky tomu na dálkových spojích nejezdí přislíbených 25, ale 30 procent vlaků. V regionální dopravě se daří vypravovat asi 40 procent vlaků. Situace se ale v regionech výrazně liší.
Němečtí strojvedoucí jsou opět ve stávce. Nabídku Deutsche Bahn odmítli, dráhy se obrátily na soud
Číst článek
„Těžiště stávky je jako u minulých protestů ve východních spolkových zemích a několika metropolitních regionech. Zde může docházet k výraznějším omezením,“ uvádí německé dráhy. Důvodem jsou smlouvy části strojvedoucích na západě země, které stávkování zapovídají.
Kvůli stávce nejezdí ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do České republiky vlaky začínají a končí v Drážďanech.
Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15.300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.
Dráhy dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie covidu-19. Nově ale dopravce souhlasí s příspěvkem až 600 eur a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit 36 měsíců. GDL ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to 29 měsíců.