Google a Facebook budou v Austrálii platit za mediální obsah. Zákon má chránit nezávislou žurnalistiku
Austrálie jako první země přinutí zákonem americké technologické firmy Google a Facebook, aby platily médiím za zveřejňovaný obsah. Průlomový krok má chránit nezávislou žurnalistiku, uvedla v pátek s odvoláním na australského ministra financí Joshe Frydenberga agentura Reuters.
Austrálie podle Frydenberga ještě letos schválí zákon, na jehož základě budou Google a Facebook nuceny platit médiím autorské poplatky za obsah, který tyto dvě společnosti zveřejňují.
Amazon, Apple, Google a Facebook. Americký Kongres pět hodin ‚griloval‘ šéfy technologických firem
Číst článek
„Je to o spravedlnosti pro australské mediální firmy. Je to o zajištění toho, abychom zvýšili konkurenci i ochranu spotřebitele a dosáhli udržitelné mediální krajiny,“ řekl Frydenberg novinářům v Melbourne. „V sázce není nic menšího než budoucnost australské mediální krajiny,“ dodal ministr.
Krok přichází v době, kdy technologičtí giganti čelí v mnoha zemích světa výzvám po větší regulaci. V americké Sněmovně reprezentantů se ve čtvrtek uskutečnilo dlouho očekávané slyšení šéfů společností Amazon, Apple, Google a Facebook.
Členové právního podvýboru je přirovnávali ke lhářům, tyranům nebo zrádcům ve snaze dokázat, že je nejvyšší čas zakročit proti jejich technologickým impériím. Detailní zpráva s doporučeními, která se budou týkat omezení jejich moci na trhu, by podle Reuters mohla být zveřejněna koncem léta nebo na podzim.
‚Miliardy kliků‘
Po vyšetřování vlivu amerických internetových platforem na australský mediální trh vláda v Canbeře na sklonku loňského roku sdělila Googlu a Facebooku, aby se sdělovacími prostředky dobrovolně vyjednaly dohodu o zveřejňování jejich mediálního obsahu. Jednání však nikam nevedla.
Facebook vyhrál první kolo pře s Evropskou komisí, ta podle něj požaduje nadměrné množství informací
Číst článek
Google se hájí, že zamýšlená regulace pomíjí „miliardy kliků“, které každoročně přivádějí uživatele na webové stránky australských médií. „Vysílá to znepokojivou zprávu podnikům a investorům, že australská vláda chce zasahovat, místo aby nechala trh volně fungovat,“ uvedla v prohlášení Mel Silvaová, ředitelka australské a novozélandské součásti Googlu. „Vůbec to nepřispěje k řešení základních problémů, jak vytvořit (pro média) obchodní model vhodný pro digitální věk.“
Podle studie zveřejněné v roce 2019 ztratil australský mediální sektor za posledních deset let zhruba 3000 pracovních míst. Tradiční mediální domy si stěžují, že Googlu a Facebooku plynou příjmy z reklamy za zveřejňování jejich obsahu - především v podobě náhledů článků -, za který přitom nic neplatí. Podle Frydenberga se obě americké firmy dělí zhruba o třetinu všech příjmů z on-line reklamy v Austrálii.