Česká zemědělská univerzita pomáhá v Angole vzdělávat zemědělce
Prioritní zemí české zahraniční rozvojové spolupráce je i západoafrická Angola. Cílem ČR je pomoci Angole k potravinové soběstačnosti, česká pomoc je proto zaměřena také na sektor zemědělství a školství. Jedním z projektů je vybudování dalších kapacit střední zemědělské školy ve městě Catabola. Realizuje ho Institut tropického a subtropického zemědělství České zemědělské univerzity v Praze.
Škola se nachází v centrální Angole, v provincii Bié, která byla nejvíce poškozená válkou. V roce 2010 byla na ní v rámci projektu zahájena výuka dvou oborů. Jak na Rádiu Česko přiblížila Jana Mazancová z Institutu tropů a subtropů, jde o učňovské obory obecné zemědělství a rostlinná produkce.
„V Catabole v tuto chvíli není žádná jiná škola tohoto typu, ani žádná vyšší škola. Navíc školu podporuje ČR a je tam zajištěna garance kvality. Zájem je tak veliký,“ přiblížila.
O projektu české pomoci v Angole jsme na Rádiu Česko s Janou Mazancovou z Institutu tropů a subtropů.
Připomněla, že Angola se v současnosti potýká s tím, že není zajištěna potravinová bezpečnost. „Není dostatek potravin nejen vzhledem k tomu, že většina území v provincii Bié je zaminována a zemědělci nemají kde pěstovat, ale také s tím, že agrotechnické postupy jsou nedostatečné. Tradiční předávání informací z generace na generaci bylo válko úplně zničeno,“ přiblížila.
V tuto chvíli se v Angole pěstuje kukuřice a především fazole. „Ale dříve, v dobách kdy Angola byla portugalskou kolonii, byla provincie Bié společně s vedlejší provincii obilnicí celé Angoly. Pěstovala se pšenice a další obiloviny a velmi kvalitní brambory,“ doplnila.
Právě na pěstování těchto plodin se nyní škola zaměřuje. „Ale zkusíme i diverzifikovat to pěstování, tedy zavádět plodiny, které by byly vhodné, kromě tedy kukuřice a fazolí. V tuto chvíli se zkouší například slunečnice kvůli získávání oleje,“ uvedla.
Snažíme se, aby pěstování bylo decentralizované, aby rodiny na venkově byly soběstačné,“ dodala Mazancová na Rádiu Česko.