Výzkum: Soukromé VŠ připravují studenty lépe než veřejné
Studenti soukromých vysokých škol jsou spokojenější s přístupem profesorů, než jejich kolegové na veřejných vysokých školách. Studenti také hodnotí lépe soukromé školy v přípravě na povolání. Ukázal to rozsáhlý výzkum Institutu sociálně ekonomických analýz mezi studenty obou typů škol denního studia.
Soukromé vysoké školy prý uplatňují více klientský přístup a je to podle studentů vidět. Výzkum ukázal, že právě posluchači soukromých škol hodnotí výuku na své škole daleko lépe, než studenti na veřejných školách. Přijde jim více praktická a s poznatky z učeben pak mají větší šanci uplatnit se na trhu. A možná si vydělat i více peněz.
„Rozdíl je veliký, 24 versus 29 tisíc a dva roky po absolvování studia. I tam je vidět jejich poměrně velká motivace studovat, vědí proč studují a také očekávají na konci benefit,“ potvrzuje Petr Matějů, který výzkum zpracoval.
I na soukromých školách ale přednáší spousta učitelů, kteří mají úvazky i na těch veřejných. Ty si ale nemůžou dovolit takový individuální přístup ke studentům, zdůrazňuje rektor Vysokého učení technického v Brně Karel Rais.
„My jsme tlačeni v řadě případů do velkoformátové výuky, kdy skupina má 250 až 300 studentů a potom přístup musí být zákonitě jiný než přístup klientský, kdy mám placenou skupinu 20-30 studentů,“ potvrdil Rais.
V tom mají soukromé školy výhodu, potvrzuje Alois Houdek, předseda Asociace soukromých vysokých škol.
„Je to možná také dáno tím, že soukromé školy až na výjimky nejsou obrovskými giganty a že je tam asi víc času na to, se studentům věnovat.“
S výukou i s učiteli je spokojeno 35 procent studentů soukromých vysokých škol. Na veřejných školách má stejný pocit jen 18 procent studentů. Na otázky výzkumu odpovídalo přes 12 tisíc studentů z obou typů škol.