Výběr z médií: konec kotlíkových dotací, státní záruka pro Smartwings nebo vozový park České pošty
Státní podpora na výměnu starých kotlů letos končí, Češi mají tak poslední šanci o ní pořádat, informuje deník Mladá fronta Dnes. Stát slíbil aerolince Smartwings záruku na úvěr, letecký dopravce získal pozitivní rating od státní pojišťovny, píší Lidové noviny. Česká pošta chystá investovat miliardu korun na pořízení 7000 nových aut. Tématu se věnuje deník E15. Více v pravidelném výběru z médií, který připravil Radiožurnál.
Deník N
Bývalý ředitel protokolu Pražského hradu Miroslav Sklenář skončil jako poradce ministra zahraničí Tomáše Petříčka (ČSSD). Ten to potvrdil Deníku N. Sklenářovo působení vyvolalo pozornost kvůli tomu, že pracoval jako manažer v čínské společnosti CEFC. Podle odborníků jeho vazba na Čínu představovala bezpečnostní riziko.
Petříčkovi už neradí exředitel protokolu Hradu Sklenář. Důvodem jsou vazby na čínskou firmu
Číst článek
Ministr Petříček pro Deník N řekl, že Sklenářovo působení bylo pouze externí a zaměstnaný byl jen na určitou dobu. Pracovně se údajně rozešli už loni. S jeho prací prý byl spokojený, jeho služby už ale dál nepotřebuje. Sklenář Petříčkovi radil s protokolárními a administrativními záležitostmi. Petříček zároveň Deníku N řekl, že se Sklenářem neprobíral záležitosti týkajících se vztahů s Čínou a neměl přístup k utajovaným informacím.
Miroslav Sklenář se podle Deníku N ke svému odchodu z funkce vyjádřit nechtěl. Jen potvrdil, že stále pracuje pro čínskou státní firmu CITIC, která převzala aktivity firmy CEFC. V minulosti dvakrát vedl protokol Pražského hradu, nejprve za prezidenta Václava Havla, pak za Miloše Zemana. V oblasti česko-čínských vztahů se pohyboval od roku 2015.
Mf Dnes
Češi mají poslední šanci požádat o státní podporu na výměnu starých kotlů. Ta totiž v průběhu letošního roku skončí. Upozorňuje na to Mladá fronta Dnes. Od září 2022 lidé v domácnostech nebudou moct topit v kotlích na tuhá paliva první a druhé emisní třídy. Za porušení nařízení bude lidem hrozit pokuta 50 000 korun.
Když neudržíme kvalitní cesty, lidé půjdou jinudy a ohrozí přírodu, tvrdí Böhnisch ze správy Krkonoš
Číst článek
Velký zájem o výměnu kotlů byl třeba v Moravskoslezském, Zlínském, Olomouckém a Jihočeském kraji. Ministerstvo životního prostředí proto příjem žádostí o podporu v těchto oblastech už zastavilo. Ve zbylých krajích projekt kotlíkových dotací ještě běží. Například v Plzeňském kraji skončí 30. září, v Pardubickém až o měsíc později, píše Mladá fronta Dnes.
Odlišná situace je například v Karlovarském a Jihomoravském kraji. Tam už dotace na výměnu kotlů vyčerpali, žádosti ale stále přijímají. Je to z toho důvodu, že nějaká předchozí schválená žádost může být vyřazena nebo proto, že si to někdo rozmyslí. Zájemci o dotaci můžou teď získat až 127 a půl tisíce korun. V Česku ale stále zbývá vyměnit ještě až 300 tisíc starých kotlů.
Lidové noviny
Stát se zaručí na úvěr pro leteckého dopravce Smartwings. S informací přišly středeční Lidové noviny. Podle nich aerolinky získaly kladné hodnocení, a to jim má usnadnit cestu k získání úvěru u banky. Společnost se totiž kvůli pandemii koronaviru potýká s velkými finančními problémy.
Pilot riskoval a udělal 21 chyb, vyplývá z výsledků vyšetřování letu Smartwing s jedním motorem
Číst článek
Pozitivní hodnocení udělila aerolinkám státní pojišťovna EGAP. Rating naznačuje spolehlivost firmy jako dlužníka. Podle Lidových novin skončily Smartwings na spodním konci škály – jsou tedy označené jako „vysoce spekulativní“. Manažeři dopravce se teď budou pokoušet vyjednat s jednotlivými bankami samotný úvěr. Zatím není jasné, kolik peněz si budou chtít půjčit. Už dřív ale spočítali, že aby firma mohla krizi přežít, potřebovala by úvěr kolem 900 milionů korun.
Na záchraně firmy se mají podílet čeští i čínští spolumajitelé. Pandemie koronaviru dopravce zasáhla velmi výrazně – postihla jak provoz, tak tržby. V současné době létá jen část flotily, společnost taky musela propustit 170 zaměstnanců, celkem plánuje rozdat výpověď až 6 stům lidí – a to představuje čtvrtinu celé firmy, uzavírají Lidové noviny.
E15
Česká pošta plánuje obměnit svůj vozový park. Tématu se věnuje deník E15. Podnik se podle něj chystá pořídit sedm tisíc aut a během čtyř let tak chce utratit necelou miliardu. V současné době Česká pošta vlastní celkem 5800 vozidel.
‚Byl jsem doma, i tak mě nezastihli.‘ Stížností na Českou poštu při koronakrizi nepřibylo, tvrdí mluvčí
Číst článek
Pošta se chystá obměnit jednak auta pro manažery, ale hlavně pro samotné pošťáky. Pořídí tak především užitkové vozy a lehké dodávky, které slouží ke každodennímu rozvozu zásilek. Pošta taky plánuje postupně nakupovat vozy na elektrický pohon, píše E15.
Firma chce nová vozidla získat prostřednictvím takzvaného dynamického nákupního systému. Jeho formou si vybírá kvalifikované dodavatele, kteří dokážou splnit dílčí zakázky pošty, všímá si E15. O ty se bude soutěžit formou malých tendrů. Pošta tento systém zavedla v polovině března a prvních sedm dílčích smluv uzavřela v červnu. Díky nim pak mezi srpnem a listopadem získá 1280 aut od společnosti Arval.
Právo
Mladí Češi chtějí svou prací trávit méně času – ukazuje to červnový průzkum mezi studenty posledních ročníků vysokých škol a čerstvými absolventy středních škol. Mezi hlavními požadavky mladých na zaměstnání je flexibilní pracovní doba, čas na rodinu a cestování nebo přátelská atmosféra na pracovišti. Píše o tom deník Právo.
Dozvíme se čísla k covid-19, chybí ale kontext. Náhlé změny opatření vyvolávají podle psychologa úzkost
Číst článek
Mladí lidé chtějí mít v rovnováze pracovní a osobní život, tvrdí průzkum společnosti myTimi. V zaměstnání chtějí trávit méně času než jejich rodiče. Na rozdíl od předchozích generací požadují větší volnost a víc času na cestování, přátele a rodinu, všímá si Právo. Benefitem je pro ně i případná práce z domova. Podle autorů průzkumu si mladí tyto požadavky můžou často reálně dovolit kvůli nízké nezaměstnanosti v zemi.
Z průzkumu dál vyplývá, že mladí u zaměstnání taky oceňují postupné zvyšování kvalifikace a s tím spojená různá školení. Dalším důležitým požadavkem je přátelská atmosféra na pracovišti, důraz kladou i na smysluplnost činnosti, jistotu a stabilitu zaměstnání. Na svou budoucí práci kladou tak větší požadavky a jsou otevřenější změnám. Z toho vyplývá, že taky častěji mění místo – ideální doba strávená u jednoho zaměstnavatele je podle mladých tři roky, dodává Právo.