‚Byl jsem doma, i tak mě nezastihli.‘ Stížností na Českou poštu při koronakrizi nepřibylo, tvrdí mluvčí
- Během koronavirové krize značně vzrostl počet zásilek, které lidé nakupovali přes internet a nechávali si je doručit přímo domů. Na sociálních sítích se ruku v ruce s tím objevila také kritika na adresu České pošty, že ačkoli lidé musí být doma, dostávají vzkazy, že je kurýr nezastihnul.
- Kolik lidí si stěžovalo oficiálně? Mluvčí pošty Matyáš Vitík serveru iROZHLAS.cz vyčíslil, že navzdory až o polovinu většímu vytížení a různým komplikacím se jen minimálně zvýšil počet stížností na nedoručení.
„Dnes ve schránce výzva, že mě nezastihli doma. Přitom jsem doma celý den. Ani nezazvoní, hodí dopis a starej se,“ kritizuje člen jedné ze skupin na facebooku služby České pošty.
Přetížené online obchody s potravinami odbavují tisíce nákupů, na dovoz si počkáte i několik dnů
Číst článek
Stejnou zkušenost má i autor tohoto textu. Nebylo možné, abychom se s doručovatelem minuli, přesto jednoho dne v dubnu k doručení balíku nedošlo se vzkazem, že adresát nebyl doma zastižen.
Na oficiální stížnost podanou přes formulář na webových stránkách České pošty přišla následující odpověď: „Kontrolou bylo zjištěno nedodržení stanovených technologických postupů tím, že příslušný doručovatel neprovedl z kapacitních důvodů pokus o doručení v místě vaší adresy. Odpovědný pracovník balíkového dodání ve svém vyjádření uvedl, že se jedná o nového pracovníka, který je dosud v adaptačním procesu a nemá ještě zcela zažity technologické postupy. Vzhledem k množství zásilek převzatých na pochůzku nebylo bohužel v možnostech příslušného doručovatele provést pokus o dodání u všech zásilek,“ odpověděl ředitel doručovací a účelové sítě Rastislav Horáček.
Připojená je i omluva. „Litujeme, že nastaly okolnosti, které Vás vedly k napsání stížnosti. Za nekvalitní dodání poštovních zásilek se vám dodatečně omlouváme. Podáváme Vám tuto zprávu s ujištěním, že je v zájmu České pošty poskytovat kvalitní služby,“ dodal.
Nárůst o tři procenta
Server iROZHLAS.cz se zajímal, kolik lidí se obrátilo s podobnou stížností na Českou poštu, a proto požádal o data o počtu odeslaných zásilek a stížností na ně za období od března do května a také jejich porovnání s loňským rokem.
Obchodníci reagují na zákaz prodeje v kamenných obchodech. Většina firem rozjíždí e-shopy
Číst článek
„Nelze příliš srovnávat období během krize a stejné kalendářní období v roce 2019, protože se jedná o odlišné podmínky jak pro Českou poštu, tak pro její zákazníky. Navýšení počtu přepravovaných balíků v roce 2020 bylo způsobené uzavřením kamenných obchodů, kdy jednou z mála možností, jak lidé mohli získat konkrétní zboží, bylo objednat si ho v e-shopu a nechat si ho doručit na konkrétní adresu,“ poslal po několika týdnech žádostí odpověď mluvčí pošty Matyáš Vitík.
Za celé období podle něj vzrostl počet přepravených komerčních balíčků o desítky procent. K nárůstu ale docházelo postupně.
„V 10. týdnu, kdy krize nebyla ještě tolik znatelná, byl meziroční pokles počtu přepravených komerčních balíků o jedno procento. Ve 13. týdnu byl už nárůst 18 procent. Nejsilnější byl 16. týden, kdy Česká pošta přepravila o 50 procent balíků více než ve stejném období v roce 2019,“ popsal Vitík s tím, že v 16. týdnu – tedy v polovině dubna – bylo denně podáno v průměru 250 000 balíků.
Tržby českých e-shopů se vrátily na úroveň z doby před rozšířením koronaviru do Evropy
Číst článek
Ani koronavirus ale nedokázal zastavit klesající počet přepravovaných listovních zásilek. „V dubnu 2020 se snížil oproti loňskému dubnu asi o čtyři miliony zásilek na 17,6 milionu,“ dodal Vitík.
Navzdory výrazně vyššímu počtu přepravovaných balíků ale podle mluvčího od března do května nevzrostl celkový počet stížností. Naopak. Oproti loňskému roku ještě o 14 procent klesl. Celkově šlo o jednotky tisíc stížností. „Oprávněných stížností bylo za toto období meziročně asi o 38 procent méně,“ uvedl Vitík.
Zvýšil se – i když jen minimálně – počet stížností na dodávání zásilek, a to o tři procenta. „Z toho oprávněných stížností bylo meziročně ale asi o 40 procent méně,“ dodal mluvčí s tím, že za tři měsíce letošního roku byla podle České pošty jen třetina stížností oprávněná. Loni ve stejném období to byla víc jak polovina.